Hur mycket dyrare är ekologisk mat eller är den inte det rent av?

3/02/2014

De vanligaste frågorna jag får är "Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?" och "Äter ni aldrig falukorv?" Vilket jag kan tycka är mycket intressant. För jag tror att dessa frågor hänger ihop lite. Många tror att vi lägger extra mycket pengar på mat eftersom det är ett av mina stora intressen, men jag tror inte vi har mycket större matkonto än andra barnfamiljer. Vi handlar för cirka 6000 kronor i vår matbutik varje månad (då äter all frukost hemma alla dagar) och inom detta ryms även hygienartiklar och annat som inte är ätbart. Utöver detta köper vi hämtmat (sushi, pizza, thaimat eller hamburgare) en till två gånger i månaden. Däremot kollar jag nästan aldrig vad maten kostar eftersom jag inte tycker det är det intressanta utan snarare vad jag köper för mat. Jag vill ha ekologiskt och gärna närproducerat i möjligaste mån, där det finns ett alternativ eller så kanske jag rent av hoppar över att köpa den varan. Detta av två viktiga anledningar - för miljön och för mina barns skull. Vi vet inte ens idag vad alla dessa bekämpningsmedel gör med våra kroppar, men om man tänker på frukt som knappt kan ruttna eller inte går att lägga på komposten eftersom de inte bryts ned på naturligt vis så säger det väl sig självt. Det kan aldrig vara bra för en liten kropp som växer.
Men så är det ju det där med priset. Det kommer nästan alltid ett försvarstal om hur dyr den ekologiska maten är. Men detta är inte helt sant. Mitt uppdrag blev att kolla hur detta stämde eller inte stämde på de varor som finns ekologiskt alternativ av och här presenterar jag en del av alla de varor jag handlade.


I min butik finns just nu i stort sett samtliga citrusfrukter att köpa ekologiska som min familj älskar och de är inte mycket dyrare eller kanske rent av billigare eftersom dessa frukter ofta är mer tunnskaliga och varje frukt väger mindre. Blodapelsiner, apelsiner och blodgrape finns i nät på 750 g, där kilopriset för de icke-ekologiska ligger på samma som priset för de ekologiska näten på 750 g.
Denna vecka fanns det även ett erbjudande på ekologiska clementiner för 17 kronor för 750 g.
När det gäller citronerna så ligger det mellan 4-5 i ett nät som väger 500 g och kostar 15 kronor. Jämfört med de vanliga citronerna där (märk väl) det finns ett erbjudande på ta 3 citroner för 10 kronor.
Detsamma gäller för broccoli där det finns erbjudande om ta 2 broccoli á 250 g för 15 kronor och jag köpte knappt 700 g ekologisk för 23 kronor. Vilket tror ni lockar till inköp? Okej du kan få räkna med att en liten söt grön larv följer med, men nästa gång se det som ett sundhetstecken!
Avokado fanns det tre olika alternativ, de ekologiska i 2-pack för nästan 30 kronor, vanliga till ett styckpris av nästan 10 kronor och sedan ett nät med vanliga (6-7 st) för 27 kronor.
Den ekologiska mangon hade samma pris som icke-ekologisk och den ekologiska kiwin var betydligt billigare och hade dessutom fraktats kortare sträcka (Peru vs Italien). 8 ekologiska kiwi kostade 15 kronor jämfört med de vanliga där priset  är 3 stycken för 10 kronor.
För de olika löksorterna skiljde det sig mellan 3-6 kronor/kilo och detsamma gällde för olika rotfrukter, men där fanns rödbetor som veckans ekologiska vara och hade nedsatt pris. Däremot är den ekologiska potatisen mer än dubbelt så dyr per kilo.
Bananerna skiljde sig denna dag 15 kronor per kilo eftersom det var erbjudande på vanliga bananer, men annars brukar det skilja 5 kronor per kilo. Efter alla varningar med just de besprutade bananerna så tycker jag det är otroligt att många fortfarande köper de besprutade till sina barn. Om man nu tycker de är så dyra kanske man kan överväga att äta lite mindre bananer istället. Här ska dessutom rättvisemärkningen vägas in i priset, en minst lika viktig aspekt.

När det gäller mejeriprodukterna är de ekologiska någon krona dyrare per förpackning, vilket kan bli en del pengar för det barnfamiljer som gör av med många liter mjölk och yoghurt i veckan.
Ekologiskt smör och Bregott är däremot nästan dubbelt så dyrt och där har jag heller aldrig sett några erbjudanden utan endast på de vanliga sorterna.

När det gäller ägg och kött så är det inte bara frågan om ekologisk foder utan även själva djurhållningen. Hur har hönsen/djuren det? Får de gå ute eller sitter de bur/vistas enbart inohus? Så det måste man väga in i sin prisjämförelse, för på äggen är prisskillnaden stor och det blir på så vis även svårt att göra en rättvis jämförelse.
Den största prisskillnaden visar sig när man ska välja bra kött och fisk, för här kostar verkligen ekologiskt, ASC- och MSC-märka råvaror mycket mer. Och för de konsumenter som även jämför med kött från Irland och Danmark så blir skillnaderna enorma. Tyvärr. Men det kanske är bättre att äta dyrare ekologiskt kött eller från någon lokalproducent och istället äta det väldigt sällan. Här skulle jag och min man kunna bli betydligt bättre på att välja andra alternativ även om vi alltid väljer svenskt.

Jag handlade för totalt 2000 denna handlingen, dock var inte riktigt allt mat, men den ekologiska maten blev cirka 150 kronor dyrare. Och då är ingen av de ovannämnda aspekterna inräknade, enbart priset.
Vill du ha hjälp med att ha svar på tal så spana in 8 sätt att döda myter om ekologisk.


Men hur var det då med den där falukorven? Jodå vi äter falukorv ibland, men väldigt sällan, så sällan att det visade sig att min dotter inte ens visste vad en falukorv var. Sorglig tycker kanske en del av er, men lika viktigt som jag tycker det är att barnen får obesprutade grönsaker och frukter så vill jag försöka undvika processad mat och på sätt även en del onödiga E-nummer. Det kommer berättelse på berättelse om barn (och även vuxna) som blir friska från allergier/sjukdomar och får sjukdomssymtom lindrade av att äta "renare" mat och då även mer vegetariskt.
Här, här och här finner du mer fakta om olika E-nummer och riskerna med dessa.
En hissnade tanke tycker jag är att tänk om vi kan påverka och minska risken för en del cancerformer genom att äta renare och naturligare mat. För idag känner väl alla någon som har eller har haft cancer.
Och har du nu inga barn själv som du vill skydda så ska du tänka på de barn som lever i närheten av alla dessa odlingar som besprutas (framför allt i andra länder) som drabbas hårt av detta.

42 kommentarer:

  1. Väldig bra inlägg i den ständiga matdebatten! Jag blir så glad, det behövs många som står upp för det ekologiska och närodlade.
    För ganska många år sedan gick jag över till ekologiska mjölsorter, som dessutom är närodlat. Vilken hit. Inte dyrare, men så mycket godare och bättre kvalitet. Nu landar det mesta med ekologiskt ursprung i vår matkorg, och jag kan bara hålla med - det är inte mycket dyrare men så mycket godare.
    Ha de gott. Kram, Catarina

  2. Kanon bra! Det är klart att det är dyrare med ekologiskt, men inte mycket! Man får tänka vad mycket man gör för kroppen med denna rena och bra mat! Bättre lägga pengar på bra livsmedel än på mediciner pga man blir sjuk av alla skumma produkter med e-nummer!
    Kram
    //Lana

  3. Hands down för årets bästa inlägg.

    Jag tänker att det är den sämre maten som har ett för billigt pris, snarare än att den ekologiska maten är för dyr. Och eftersom maten är så billig borde man ju rimligtvis fundera kring hur den kan vara det. Om vi köper varan billigare (och det här gäller ju det mesta) är det någon annan som har fått betala ett högt pris under vägens gång.

    Grymt skrivet, Emmy. Verkligen.

    Stora kramar till dig!

  4. TACK för ett mycket bra och VIKTIGT inlägg!!

  5. Jaha, och där försvann Håkan... Dök med huvudet rakt ner i kontoutdragen från ICA för att kolla hur mycket som spenderas på mat i vårt kök i månaden, just en sådan sysselsättning som han älskar! Siffror, räkna och jämföra, vi skojar inte - det är en av den mannens favoritsysselsättningar:)

    Ytterligare ett väldigt bra och tänkvärt skrivet inlägg, Emmy! Vi försöker verkligen att bättra oss med att titta mer än en gång på det som hamnar i vagnen när vi handlar. Kött och sådana produkter är ju inte svårt tack vare Håkans jobb, där är det ju närodlat rakt igenom. Korven gör vi ju nästan uteslutande själva i köket:)

    Kramar till dej!

  6. Jättebra inlägg, tack för det! Kram och ha en skön söndag!

  7. PS. Ett lite tillägg, fast ett ganska så tråkigt sådant, tyvärr:(
    Vi har just varit på en liten påfyllandsshopping och valde att ta Willys, lite mest för att kolla deras priser på just ekologiskt. (Ytterligare en favoritsysselsättning för herr M - prisjämförelser:))
    Kan rapportera att där är det dyrare att välja ekologiskt frukt och grönt, allt utom citroner och bananer är dubbelt eller mer än dubbelt så dyrt och utbudet är väldigt dåligt, i alla fall här i vår stad. Citronerna hamnade på "endast" 8 kronor dyrare kilot för ekovarianten, bananer 5 kronor kilot och det är ju helt okej. Några extraerbjudande på ekologiskt fanns det inte heller...

    Så det gäller ju att välja vart man shoppar och just COOP har gjort ett fint jobb med att få folk att välja det ekologiska, heja dom för det!
    DS:)

  8. TACK ALLA!
    Mårtenssons, jo just Coop har satsat på att öka sitt utbud på ekologiska varor vilket är en av de största anledningarna till att jag oftast handlar där. Men jag trodde faktiskt att Willys låg bättre till. Jag handlar aldrig där eftersom det inte finns här, men har fått uppfattningen att de har mycket eko-varor, fast de kanske inte satsat så mycket på priset på dessa varor. Synd. Men desto mer vi efterfrågar ekologisk desto större blir utbudet.

  9. Intressant läsning!

  10. Fantastiskt bra inlägg! Eko är bra. Gällande Willys, som Mårtenssons skriver om, är de tyvärr väldigt dåliga på eko och pinsamt dåliga på svenskt (bara svenskt, en m enkel sak!) i köttdiskarna. Ett lågprisvaruhus framför allt. Jag handlar nästan bara på Maxi numera, de har bäst utbud här i Växjö i alla fall! Så vitt jag vet :)

  11. MYCKET intressant inlägg!!!
    Tack!
    Kram Anna

  12. Anonym sa...

    Puss till dig!

  13. Detta var grymt Emmy! Grymt bra och grymt viktigt och du är grym.
    Kram.

  14. Detta var bra och intressant läsning Emmy! Jag är inte så bra på att välja ekologiskt tyvärr. Något jag absolut ska börja tänka på mer. Jag har vissa produkter som jag alltid väljer ekologiskt och fair trade och det är bananer och kaffe. Kött köper jag på gårdsbutik eller av jägare. Ägg köper vi av bonde.

    Kram kram

  15. Kul undersökning:) Tack! Intressant läsning.

    Själv köper jag också helst ekologiskt och närodlat. I helgen såg jag en dokumentär om hur vi sakta men säkert förstör den enda platsen vi kan leva på. Inte nog med det så verkar vårt beteende när det kommer till miljöförstöring drabba våra barn i form av sjukdomar som autism, adhd och andra bokstavssjukdomar.Och redan år 2015 så kommer en del av jordens glaciärer vara ett minne blott.

    Alla kan göra något. Ju fler som handlar ekologiskt desto mindre besprutning kommer användas och ju fler som köper närodlat ju mindre utsläpp blir det av kortare transportsträckor.

  16. Otroligt bra inlägg!! Jag har märkt på mig själv att när jag går bland grönsaksdisken så tittar jag bara på själva grönsakerna och inte skyltarna och fastnar framför de som ser fräschast ut och det är alltid de ekologiska (jag dubbelkollar innan jag går till kassan). Så det är inte svårt att välja eko för min del!

  17. Jättebra skrivet!
    Skriver ut å hänger upp detta på arbetsplatsen ;)

  18. Det är just det jag var ute efter - lite efterforskningar på grönsaker och frukt och hur mycket dyrare det blir i längden. Det jag tycker var intressantast var att ekologisk fisk och kött hade störst prisskillnader, vilket var glädjande för mig som inte letar efter det i första hand utan frukt och grönt. Har du funderat på att jämföra frukt och bär med ekologiska? Det hade varit superintressant att läsa om.

  19. Jag har börjat köpa mer och mer ekologiskt men inte allt. På vissa varor skiljer det sig en del i pris. Nu ska vi äta upp frysen och sen testa på kött från en gård.

  20. Anonym sa...

    Jättebra inlägg! :D
    På tal om procceserad mat, så var jag tvungen att kolla prisskillnaden mellan färdig sparrissoppa med totalt 1,8% sparris.. och en egengjord lyxig soppa med bla. 1/2kg sparris och 5dl grädde(6 portioner)
    Literpriset på färdig var ca 43kr, och hemmagjord ca 48.. å jag vet vilken jag skulle välja.
    /Elisabeth (med ett krånglande GoogleID, därav "Anonymt" :-P

  21. Anonym sa...

    Elisabeth - intressant prisjämförelse med sparrissoppan. Jag vet vilken jag väljer :-) Hade valt den hemmgjorda även om den kostat betydligt mer. Jag tror att argumentet "för dyrt" är lätt att ta till ibland. En del familjer lever verkligen på marginalen så där har jag verkligen inget att säga, men för alla andra så kan man ju fundera över om vi verkligen behöver semesterresor, en viss bil, nya kuddfodral etc. eller om vi (och framförallt våra barn) ska få äta bra mat. Tycker också att det blir lite fel att bara jämföra vara mot vara och säga att ekologiskt är dyrare, man får kanske lägga om sina matvanor lite - rotsaker är ju generellt sätt billigt i jämförelse med mycket annat (även eko-varianter). Eko-fil är billigare än smaksatta yoghurtsorter etc. (vi äter fil antingen naturell eller smaksätter med eget äppelmos). Vi har fortfarande våra egna vinteräpplen kvar - alla har inte egna fruktträd och inte möjlighet till lagring - men om man ser oplockade äpplen i en trädgård så kan man ju fråga om man får plocka. Tycker det är lite "enkelt" att ta till prisgnäll...

  22. Anonym sa...

    Så här kom du alltså bland annat fram till att ekologiskt framtagna/framtaget ägg, kött och fisk samt mejeriprodukter och potatis är betydligt dyrare än alternativen, samt en påse med 4-5 ekologiska citroner, vi kan säga 5 för enkelhetens skull a' 100g var billigare än att ta 3 st ej ekologiska citroner som vi inte vet vad de vägde. De produkter där det skiljer mest är sådant som vi i min familj handlar mest, kött brukar vi dock passa på att handla direkt från gård när tillfälle ges. Det som vore intressant vore väl snarare om en familj som äter kött relativt ofta ville månadshandla en månad eko och en månad inte dock samma sorts varor och mängd utan tillfälliga kampanjer. Jag är all in favor of eko, men att säga att det inte blir dyrare köper jag inte utifrån dessa argument, eller att man ska äta mindre av de dyra produkterna. Billigast blir det att bara äta nudlar. Och hur mycket prisskillnaden är var väl frågan?

  23. Anonym sa...

    Tack för bra artikel. Kommer ihåg en bonde från min ungdomstid, som när jag frågade honom, om han använde konstgödsel och annan besprutning på Råg och Vete. Han svar var: då kunde jag lika gärna köpa mjölet i affären. Om denna logik stämmer så är det märkligt, kanske trendigt, att ekologisk mat alltid har ett högre pris. Å andra sidan verkar folk lägga mängder av flis på "må bra kurser, golfyogaglassigatidningarspa" etc så frågan är om man där är lika priskänslig.

  24. Anonym sa...

    Du och jag tänker identiskt. Det är den första jag träffat på som gör det. Av alla utbildade vänner och hipsterpolare är jag den enda som i alla mina gärningar kämpar för miljön. Det är konstigt och sorgligt. Jag gör som du, lagar från grunden och köper allt eko, till och med schampo och skönhetsprodukter. Allt finns ju på ica idag! Hur kan man välja att köpa allt det andra, det skitiga?

  25. Anonym sa...

    Jättebra och informativt inlägg... Jag började gå ner i vikt i höstas och började då bli mer matsmart och upptäckte ganska snart att många gånger var ekologiska produkter bara någon krona dyrare eller t o m billigare. Vi som tidigare åt bl a falukorv flera ggr i veckan äter det kanske bara en-två ggr per månad nu, däremot mer msc-märkt fisk å andra nyttiga saker!

  26. Faktum är att vi lägger mindre pengar nu när vi enbart köper ekologiskt än vad vi gjorde när det var konventionellt och extrapriser som gällde. Man får ett helt annat tankesätt och man funderar oftast en extra gång på vad man verkligen behöver, just eftersom det är lite dyrare, och planerar för att inte köpa för mycket av något så man måste slänga; förr var det sak samma eftersom det ändå var så billigt.

    Sen har det blivit mer och mer vegetariskt av bara farten vilket också bidrar till en lägre matkostnad. Man ska inte heller underskatta sidoeffekterna; vi köper snabbmat mycket mer sällan då vi har märkt tydligare hur mycket sämre vi mår. Själv blir jag nuförtiden nästan lite illamående, både fysiskt och psykiskt, av att äta icke-ekologiskt och försöker undvika det och på så sätt minskas ju mängden halvfabrikat automatiskt -> billigare. Win-win för oss i alla fall! :-)

  27. Jag tycker det är mycket roligt att ta del av alla era åsikter. Jag säger inte att alla ska gå all-in-eko, men att tänka en extra gång. Alla gör sina egna val och att köpa/äta mer ekologiskt är ett av mina. Jag kan gärna avvara andra saker och prioritera bra mat.
    När det gäller kött bör vi alla äta mindre - för miljöns skull och inte för plånbokens.
    Jag är kanske lite yrkesskadad när det gäller cancer och andra sjukdomar eftersom som jag träffar många drabbade och även flera unga. Jag säger inte att vi kan hålla oss friska från alla sjukdomar, men betydligt friskare. Och tänk OM vi kan minska uppkomsten av cancer/sjukdomar genom att äta bättre mat. Det kan vi inte veta till 100%, men tänk OM maten är så viktig. Då blir valet enklare.

  28. Intressant läsning! Tyvärr är jag inte jättebra på att köpa ekologiskt men jag brukar titta och jämföra. Kött köper jag alltid svenskt, det känns som en självklarhet. I fiskdisken är det lite svårare. Vi handlar nästan uteslutande på ICA och jag tycker inte att de är speciellt bra på EKO-grönsakerna varken med pris eller kvalité. Vet att coop är mycket bättre på det. Övriga varor väljer jag bort vissa varumärken som känns "för billiga". Ja, det är ett ämne man kan diskutera länge och jag hoppas att det framöver kommer att kännas naturligt att välja eko/krav och närproducerat.
    Mycket bra skrivit!!

  29. Anonym sa...

    Tack för bra inlägg. Som låginkomsttagare och med två barn lägger min familj ca 2500 kr i månaden på mat. Att lägga sex tusen vore fullständigt omöjligt.
    Det största problemet är så klart köttet vilket du själv medger. Jag måste ha bra koll på min ekonomi och min bedömning är att eko är i snitt minst 30% dyrare. En omöjlighet för många hushåll. Men du har många bra poäng och jag är för eko. MVH calle

  30. Ska sprida det här vidare. Jag är student, och måste handla ekonomiskt. Min erfarenhet är att ekologiskt tyvärr är dyrare. Jag löser det genom att sålla bort onödigheter och jafa extrapriser. Det stora problemet är förpackningarna. Tex ligger ekosvamp i PLASTLÅDOR! Aldrig i livet att jag köper svamp i plast eller bidrar till sådant förpackningsslöseri. Samma sak med avokado; eko i plast. :-(

  31. så bra skrivet! och så roligt att det här inlägget spritt sig ut på sociala medier och fått massa bra uppmärksamhet, heja dig! mindre roligt är ju att läsa allas konstiga ursäkter till att inte köpa ekologiskt (inte här i din blogg utan de som kommenterat på t.ex fb)... men men, det är väl deras eget val...

    angående willys som det kommenterats lite om så tror jag det är väldigt olika beroende på hur stor butiken är, vi brukar veckohandla på ett väldigt stort willys och där har de ett bra ekologiskt utbud, skiljer typ 2 kronor på eko-tomat och icke eko-tomat och 3-4 kronor på rotfrukterna t.ex. men på vårat mindre willys i centrala mölndal är det helt hopplöst.. men det är ju som sagt bara vi konsumenter som kan ändra på det.

    kramar till dig!

  32. Calle, jag förstår att det är svårare att välja ekologiskt med begränsad ekonomi. Men jag vet att många skulle kunna välja bort en del annat onödigt som de handlar för att kunna köpa bättre mat.
    Ida, tyvärr är det nog svårt att sälja ekologiskt i lösvikt. Tror tyvärr att den ekologiska fruktens/grönsakernas små etiketter skulle pillas bort och många skulle köpa den som vanlig mat om den inte låg i särskilda förpackningar.
    Pernilla, det är självklart att priser och erbjudanden skiljer sig mellan olika butiker. Jag har gjort mitt val av butik utifrån att de har ett stort ekologiskt utbud.

  33. Bravo Remsan du är grym! Du vet ju mina tankar kring detta och jag försöker i möjligaste mån också köpa ekologiskt... sen kanske det inte alltid går men oftast så. Fattar dock inte hur din matkasse kan kosta så mycket... har för mig att grönsaker är dyrare än kött! Vår landar på i snitt 3500 kr/mån (utslaget på helår) och då ingår allt vi köper i matbutik (tandkräm, diskmedel etc).... och då är jag inte sådär småländsk och snålar ;)

    Tack för ett kanoninlägg, du är bäst. Många kramar!

  34. Kött och fisk är dyrt. Vi äter väldigt mycket fisk så det lägger vi en hel del pengar på. Men vi äter också väldigt mycket grönsaker och särskilt vi vuxna eftersom vi äter mycket lite spannmålsprodukter. Och bara frukostvaror varje månad blir en hel del pengar.

  35. Kära Emmy! Du är en av de klokaste jag vet. Ditt inlägg är välskrivet (ta åt dig från svenskfröken!) och viktigt på alla sätt. Jag gillar att du skriver utan pekpinnar och att du lyfter denna fråga på ett sätt som inte slår någon på fingrarna. Jag förstår också de som måste spara pengar på mat, på grund av låg inkomst och andra orsaker. Jag har själv varit i den situationen i några år, då jag verkligen fick hålla i de få pengarna jag hade. Som väl var för mig vände det och jag kan nu handla i princip vilken mat jag vill utan att behöva snåla. Det är jag ödmjukt tacksam för.

    När det gäller de som har råd att köpa bra mat finns det så många ursäkter att välja det billigare. Men jag tycker att man ibland sparar på fel saker. Man ojar sig över att ekologiska äpplen kostar 30 kr/kg men köper gärna lösgodis för 79 kr/kg. Jag köper gärna ekologiskt då jag kan och just COOP har en jätteavdelning där jag bor, med en massa ekologiska alternativ. Kött har jag och sambon lite olika åsikter om. Han köper gärna billigt och jag vill helst köpa närproducerat. Men vi får närma oss varandra i detta. En bit i taget när man precis blivit sambo efter tolv år tillsammans...

    Tack än en gång för ett välskrivet och klokt inlägg! Kram!

  36. Anonym sa...

    Det är väldigt olika vad som är bra på ekologiskt i olika städer. Där jag handlar är ICA mycket bättre än Coop. Tyvärr, för jag är traditionsbundet van vid Coop. Fast som tur är handlar Trollfar mycket o då på ICA. Han jobbar i samma hus som Kvantum... :D
    Vi försöker köpa mesta dels ekologiskt, men inte allt. Tex köper jag inte gurka från Holland som kostar 5ggr mer än den som är odlad i grannbyn o ligger bredvid. Hellre svenska äpplen utan KRAVlogga än utländska med. Chili har jag inte sett nån ekologisk. Bananer är alltid eko och rättvisemärkta. Övrig frukt o grönsaker beror på tillgång och skick.
    Steksmör finns bara i 250g-ekopaket här och jag brukar göra av med närmare ett kilo i veckan när det bakas mycket. Det funkar inte med småpaket som är dyrare då. Hade gärna köpt eko-halvkilo om det fanns. Macksmöret (bregott) finns som tur är i stora eko-paket, så det kör vi alltid på. Mjölk köper vi alltid eko, även fil/yoghurt/grädde. Tyvärr inte CF o keso, eftersom de smaksatta varianterna inte finns som eko, inte heller lättvarianten. O lättkeson är såååååå mycket godare än den fetare sorten. Illa antar jag, eftersom det är en kompis' lillasyrra med make som är med i reklamen för eko-keson. :)
    Ägg, tja, de ekologiska som finns här är inte på nåt vis lokala, men det är de konventionella. Lokala sprättägg från en gård som inte är med i KRAV smäller högre än långvägskörda.
    Tyvärr dåligt utbud av eko-kött med, även där är det bara småpaket som ger bra mycket mer sopor och högre priser. Det tar lixom ut vinsten av eko när det blir större sopberg! Dock äts det bara svenskt kött hos oss. Helst lokalt slaktad, finns minst två bra slakterier i trakten. Fisk ska alltid vara MSC-märkt, utan snack.
    Mjöl brukar jag välja det ekologiska, det är ingen märkbar skillnad i priset. (Hittade dock inget ekologiskt glutenfritt när Stortroll skulle göra sådan tårta.) Däremot inte jästen, jag har inte hittat tillräckligt med info om vad som skiljer mer än priset. Hur tas jäst fram på ett ekologiskt sätt, vad skiljer den från den konventionella? För stor prisskillnad för att bara köpa på att den är eko, sunt förnuft måste användas. Socker är irriterande att det bara finns i småpaket som är eko, men det går inte åt så mycket så det funkar. Eko-havregryn finns i storpaket, 1.5kg, på Coop men inte på ICA, så det är en av få saker som faktiskt är bättre att köpa på Coop. När alla äter gröt till frukost går det åt massor gryn!
    Kaffe är vi värsta miljöbovarna på, iom att vi vet att vi väljer "fel" där. Men, det är så enkelt som att det inte finns nåt eko/rättvist mörkrostat kaffe hos vår kaffebutik. Bara mellanrostat och det är inte nån av oss förtjusta i. Så det får bli hela bönor av konventionellt kaffe. Smaken är så pass viktig när det gäller kaffe.
    Konserver väljer vi oftast den ekologiska varianten när den finns. Där är det ofta inte så stor skillnad på storlekarna.

  37. Fantastiskt bra inlägg Emmy och jag tror vi tänker nästan identiskt när det gäller det här med maten och vad vi stoppar i oss!

    Jag får många kommentarer om att det ju är SÅ dyrt att handla ekologiskt. Men jag tror först och främst att man i så fall skall utvärdera vilken butik/matkedja man handlar det mesta av sin mat på. Vi handlar i princip allt på Coop och de är helt grymma på ekologiskt - ja ofta är det tom. billigare att välja ekologiskt. Men inte alltid. Precis som du skriver.

    Det jag/vi har gjort de senaste åren är att välja nästan enbart ekologiskt och istället börjat äta betydligt mer grönt. Vi tänker också mycket mer på hur vi handlar, köper aldrig för mycket "bara för att det var billigt" (väldigt mycket mat slängs ju tyvärr idag…), köper väldigt sällan processad mat och visst äter vi ganska mycket fisk/skaldjur men väldigt sällan kött.

    Så jag tror verkligen att man genom medvetna val kan ändra sitt eget sätt att laga/äta mat och på så sätt kunna äta mer ekologiskt utan att det behöver bli jättemycket dyrare.


    Kram för ett toppeninlägg!

  38. Anonym sa...

    Jag handlar på Coop och skilnnaden mellan Fair bananer och de vanliga är i snitt dubbelt. Sist kostade fair 24,50 och de andra 12,50.. så känns det ibland tungt att köpa Fair. Delvis för att både jag och min sambo är arbetslösa vilket gör alla att en gärna vill sänka alla utgifter. Men jag vill ju inte gärna köpa "gifter" heller så att säga så jag kämpar på och väljer mina strider och bananer är en av dem.

  39. Det verkar vara stora prisskillnader mellan olika butiker och affärskedjor. Och självklart vad man är van att köpa för varor. Har man inte råd att byta ut alla varor mot ekologiskt, så får man välja dem man tycker är mest värt det. Personligen hade jag nog i så fall satsat på ekologisk frukt och grönt istället för ekologiska mejeriprodukter kanske. Ibland kan frysta ekologiska grönsaker och bär vara billigare än färska.

  40. Ica Maxi i Borås har bara ekologiska bananer i sitt sortiment! Några ören under 18 kr.

  41. Anonym sa...

    Jag har ca. 600kr/månad till mat. Hur bär jag mej åt för att äta ekologiskt ur en ren energimässig synpunkt då....?

  42. Allt är självklart en prioriteringsfråga. Hur mycket har jag möjlighet att lägga på just mat? Kan jag lägga mindre pengar på annat? Många klagar på att maten är dyr, men röker upp flera hundra varje månad, eller dricker upp en massa pengar i form av läsk. Vi handlar för 6000kr/månad på Coop, men precis som jag nämner ingår det i detta hygienartiklar och en massa annat, så allt går inte till mat och då är vi 4 personer i vårt hushåll. Vi har valt bort en massa som vi känner är mindre viktigt än just bra mat.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.