Söndagspizza

2/23/2014

Det som verkar uppröra folk mest, om man ska tro de sociala medierna, så är det alla dessa dieter. Jag tror inte att det finns någon quick-fix, så jag är också i princip emot allt som heter något i stil med "gå ned 5 kilo på 1 vecka". Det fungerar säkert, men det är sällan någon hållbar viktnedgång. En smart kvinna skrev, "har du bantat i 20 år så kanske du ska sluta med det".
Men jag blir lite irriterad när vältränade killar som Paolo Roberto och Roy Fares propagera för att "ät allt och rör på dig" och hånar dem som försöker bli av med sin övervikt. Vi har alla olika förutsättningar och om man skulle jämföra till exempel Leila Lindholm (som fått en hel del skit för sin ViktVäktarna-reklam) och Roy Fares som båda jobbar en del med sötsaker och bakverk, så har de olika förutsättningar. De flesta kvinnor som fött ett barn eller flera vet att deras kroppar förändras och de som är ett par år äldre än 35-40 vet också att våra kroppar förändras med åldern. Jag har själv alltid kunnat "äta allt" fram tills jag blev sisådär 30 år, sedan hände plötsligt något och att inte gå upp i vikt var inte längre något självklart. Jag vet inte hur det är att försöka bli av med en övervikt på dubbla min vikt, men för många är det just vad de kämpar med.
För många fungerar det inte att äta allt med måtta. Det är som att säga till en alkoholist att dricka lite lagom. Det handlar många gånger om ett beroende, vilket inte enbart behöver vara ett sockerberoende. Och är det då så fult att göra något åt detta? Många som äter lchf gör det för att blir fria från ett beroende och på köpet gå ned i vikt. För vi vet att fetma i längden ofta dödar på ett eller annat sätt, i alla fall blir vi sjuka. Eller kanske vi kan göra som Leila och äta lite av allt under kontrollerade former och mår bra av det. Många av oss vet också hur svårt det är att bara ta ett par godisbitar ur den där skålen eller bara ett par chips ur påsen. Eller hur?!
Ja just det, vi skulle ju röra på oss och inte fokusera på maten... Då vet jag av egen erfarenhet hur lätt (hoppas ni hör ironin) det är för två föräldrar att få ihop jobb (kanske två heltider), träningen för var och en två-tre gånger/vecka, aktiviteter för ett eller flera barn (det ska ju också röra på sig eller hur är det nu...), föräldramöten och annat som infaller på fritiden och så lägg på lite hushållsarbete. Jo, visst vardagsmotionen är viktig, men det kan kännas som en piss i Mississippi för den som vill gå ned i vikt.
Jag vill poängtera att jag inte tillhör dem som äter lågkolhydratskost för att gå ned i vikt utan för att jag mår bra av det. Inte en lat person som hatar träning som Paolo uttryckte det (citat: LCHF = Lazy Celebrities Hating Fitness). Och hans egen Istagrambild (24/2) visar att alla kan bli feta av fel sorts kost, sedan får var och en bestämma vilket kost som är rätt för dem.

Idag har jag varit lite aktiv och lite lat. Eftersom jag jobbat sju dagar (någon natt där i också) i sträck så ville familjen och jag hitta på något trevligt ihop. Så vi packade ned grillgrejer och drog ut på en skogsklädd ö i närheten där vi bor. Där vi traskade runt i skogen, fiskade småfiskar med håv, njöt i solen och grillade korv. Vilken fantastiskt vårdag det har varit!

Till middag blev det snabbmat, nämligen pizza. Jag testade LCHF-klubbens pizzamix som gav en bakplåtsstor pizza som toppades med squash och rödlök. Till skillnad från andra glutenfria/kolhydratsnåla mixar blandas denna enbart med vatten, vilket gjorde det hela mycket smidigt. Maken var aningen skeptisk, som den pizzaälskare han är, men tyckte pizzabotten blev mycket god. En lite nyttigare pizza som inte gav någon matkoma utan bara en skön mättnad. Tummen upp helt klart!


Passa på att kika in i LCHF-klubbens shop och gör en beställning senast fredag 28/2 så får du 50:- rabatt om du anger rabattkoden remsan!

12 kommentarer:

  1. Emmy, så otroligt bra skrivet! Du har verkligen lyckats få på pränt det vi länge har tänkt men haft så svårt att få ner. Det är ju knappt så man vågar säga att man drar ner på det ena eller andra, för genast är det någon/några som går i gång som vi läst Roberto gör på IG t.ex. Och man kan som vi vara helt barnlösa och ändå inte få till träningar, affärsarbetstider gör inte det lätt precis.

    Sen finns det ju faktiskt andra orsaker till att man lägger om kosten än vikt, för handlar det inte om det. Hälsan är det vi i första hand tänker på. Man vill kanske inte gå samma väg som sina föräldrar och far/morföräldrar med diabetes, högt blodtryck, hjärtinfarkter och cancer (en gång i cancersjukdom räcker, fråga A!). Sen har man kanske sina egna hälsorubbningar att hantera.

    Och att det händer något med kroppen efter en viss ålder... suck ja, vänta bara till underbara övergångsåldern - då händer det ännu mer! Vi tycker verkligen att vi mår så mycket bättre utan snabba kolhydrater, utan socker och mjöl. För H försvinner det där enorma sockerbehovet, bara bonus:) Sen behöver det inte ha nåt namn eller några bokstavskombinationer, bara det fungerar.

    Ja, det blev ett lååååångt svar, men så blir det ibland. Och förresten , är det inte så konstigt att Mr.Roberto kan träna så mycket som han gör, det är ju hans jobb att se ut som han gör. Lite tvärt om för Leila eller Shirley.

    Ha en riktigt bra och hälsosam dag,
    kramar.

  2. Håller med både dig Emmy och Mårtenssons kök! Bra skrivet! :)
    Och vad gott det är med pizza! Mums!
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

  3. Hihi, jag gjorde också pizza igår men på vanligt vis och toppad med zucchini, pancetta och mozzarella. Blir rester till lunch idag med - längtar!!

  4. Bra skrivet! Det blev pizza hemma hos oss också igår, men botten var på råg- och vetemjöl. Kram!

  5. Pizzabottnen ser jättetunn och knaprig ut - precis som den ska vara. Jag brukar misslyckas när jag gör själv och den färdiga som man rullar ut eller poppar ur en burk är avskyvärd.

    För övrigt försöker jag att inte tycka så mycket om vad andra tycker är rätt och fel när det gäller mat och livsstil. Att inte kommentera andras val, utan koncentrera mig på mina egna - det är fullt upp som det är med det. Med mer eller mindre lyckade resultat för hur jag mår för jag gör inte alltid "rätt" val för mitt eget bästa. Jag försöker ta till mig sådant som jag uppfattar som sunt och bra för mig, och så struntar jag i annat.

    Vilken härlig dag ni hade! Vår i februari :-)

    Kram!

  6. Jag är SÅ trött på alla som vill gå ner i vikt och helt glömmer bort hälsan på vägen. Att hälsan ska vara åtminstone en av anledningarna till varför man lägger om sin kost är självklart, skönt att höra att det är så för dig också. Sen mår alla olika bra av olika mat, det är också viktigt. Skönt att du hittat mat som du mår bra av!

  7. Alla får äta precis vad de vill, tycker jag. Någon mår bra av det ena, någon mår bra av det andra och jag mår bra av vegetarisk, hälsosam mat och OLW dillchips, när jag känner för det.

    Men, på tal om att håna överviktiga så gjorde ju Katrin Zytomierska, som ju driver LCHF-klubben, ett mindre lyckat blogginlägg för ett tag sedan där hon hängde ut en stackars tjej som gjorde reklam för SATS, om jag inte minns helt fel.

    Pizzan ser för övrigt väldigt fin ut! Ska prova att göra en glutenfri botten nästa gång min glutenintoleranta vän är på besök.

    Kram!

  8. Ja, det var precis lika hemskt det. Ingen ska håna någon annan oavsett vad det gäller. Jag tycker också det är synd, precis som Sara skriver, att många fokuserar för mycket på att gå ned i vikt till bekostnad av deras hälsa. Målet måste ju ändå vara att må bra.

  9. Bra skrivet! Och det allra mest grundläggande - om du rör på dig mer så gör du av med fler kalorier. Din kropp och din hjärna - utvecklad under hundratusentals år - vill då givetvis fylla på med samma antal kalorier du förbrukat. En smart konstruktion vars funktion dock delvis satts ur spel av vårt rikliga intag av kolhydrater. Använder du protein och fett som huvudsaklig energikälla äter du i princip tills du fått i dig rätt mängd energi i förhållande till vad du gjort av med. Du blir därefter mätt, du känner inget sug efter mer mat. Äter du istället kolhydrater luras emellertid din hjärna att tro att kroppen fått i sig färre än kalorier, mindre energi, än vad som är fallet. Detta genom kolhydraternas påverkan på ditt insulin. Om ditt verkliga behov under dagen är 2000 kalorier så får kolhydraterna din hjärna att tro att du bara äta kanske 1500 kalorier när du nått dina 2000. Du vill därför fylla på med ytterligare 500 kalorier. Oavsett om du tränar eller inte.

  10. Men Roy Fares har väl aldrig hånat överviktiga? (förlåt, men han är ju mitt lilla hjärtebarn ;)) och inte säger han att man kan äta vad som helst heller, han är ju jättenoga med att äta nyttig mat eftersom han jobbar med just det han gör och måste provsmaka en del om dagarna så äter han ju jättenyttig mat annars och tränar just eftersom han själv gick upp massor i vikt när han gick konditorutbildningen... sen lägger han ju ut bilder på skoj på sitt sexpack och säger att bakelser gjorde honom sån, men det är väl ingen som är så dum så att den inte förstår att han skojar? man fattar ju att han tränar som en gnu och inte äter allt han bakar.... och det blir lite konstigt för honom om han skulle säga åt folk att inte äta bakelser eftersom hans levebröd är att kränga bakböcker... Så. Nu har jag försvarstalat färdigt om min lilla Roy.

    pizzan ser förövrigt jättegod ut. perfekt tunn och krispig botten, förstår att berra blev nöjd ;)

    kram!

  11. Var faktiskt precis inne och tryckte hem en sådan här pizzamix med ditt rabattkod. Ser fram emot pizzan redan nu! Hittade också andra lchf-pizzabottnar som verkar intressanta. Finns så mycket gott!

    Jag får höra så mycket nu när jag ändrat kosthållning. Mycket på jobbet faktiskt, av män som tycker det är sååå dåligt med lchf. En av dem brukar börja börja sin dag med enegidryck och ibland bulle i bulle... No comments...

    Kram kram

  12. Jättebra skrivet, kompis!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.