Pulled chicken med goda tillbehör

2/10/2014

Melodifestivalen innebär inte en massa musikunderhållning utan lite extra mys hemma hos många. Definitivt hemma hos oss! Och ni vet ju sedan tidigare vad vi gillar att mysa med för sorts mat - mat som tar lite tid att äta, som alla kan sitta och plocka med. Jag är annars lite emot att äta framför TV-program eftersom jag tycker att det är trevligt att ha de där små stunderna när alla sitter och pratar med varandra. Men... mello är ett av dessa undantag. Kanske för att helgmiddagarna tenderar att bli lite senare än vanligt då en sen frukost förskjuter hela dagens måltider.

Jag har tidigare lagat pulled pork och testat liknande varianter med nötkött och nu blev det premiär med kyckling. Men det var absolut inte den sista gången! Eftersom den minsta i familjen helst inte vill ha maten blandad utan allt var för sig så gjorde jag som en salsa fast utan att blanda ihop ingredienserna. Bönsalsan är dock blandad, men då hade redan den lilla fröken försett sig med ett berg bönor på sin tallrik.

 
På fatet till vänster ses en oblandad mangosalsa: salladslök, röd paprika, färsk mango, gurka, chili och koriander. Som dressing pressade jag bara lite lime över.
 
På fatet till höger ses en bönsalsa med blandade bönor (kidneybönor, stora vita och kikärtor), hackade tomater, avokado och salladslök. Till denna blandade jag limejuice, lite råsocker, pressad vitlök samt lite chili och vänder runt allt i. Strödde sedan över färsk koriander vid servering.
 
I den lilla skålen ses picklad rödlök, som har blivit ett måste till all texmex-mat vi äter för det är så gott! 2 små röda lökar tunt skivade, blandade med 3 msk rödvinsvinäger, 1 msk olivolja och 1 msk råsocker.
 
Utöver detta gjorde jag en skål med guacamole och då brukar jag bara mosa ett par avokado och blanda med pressad limejuice och lite sambal oelek.
 
 
Eftersom jag inte lagat detta tidigare utgick jag från ett recept från Coops tidning Mersmak. Det jag kommer göra annorlunda nästa gång är att ta i lite chilisås ihop med buljongen för jag saknade den där lite runda smaken från tomater, men med det säger jag inte att kycklingen inte blev god! Det blev tummen upp från alla runt bordet.
 
Pulled chicken, 4 pers.
900 g kycklinglår med ben
1 msk spiskummin
1 tsk koriander (torkad)
1 tsk anchochili (pulver)
1 tsk rökt paprikapulver eller chipotlepasta
3 msk muskovadosocker
1 ½ tsk salt
½ tsk grovmalen svartpeppar
5 vitlöksklyftor, finhackade
1 kruka koriander
2 dl hönsbuljong
(1 dl chilisås kommer jag ta nästa gång)
 
Sätt ugnen på 175°. Blanda ihop alla torra kryddor samt den hackade vitlöken och gnid in kycklingen med blandningen. Lyft på skinnet så du kan få in kryddorna under det, men låt det sitta kvar. Lägg kycklingen i en ugnssäker gryta med lock (eller en ugnsform som du täcker med aluminiumfolie) tillsammans med hälften av koriandern. Lägg på locket och ställ grytan i nedre delen av ugnen 30 min. Häll över buljongen (och chilisåsen) och låt stå i ugnen ytterligare ca 1,5 timme, tills köttet lossnar lätt från benen.

Vi servering drar du loss köttet från benen och ta bort skinnet. Blanda sedan köttstrimlorna med lite av skyn i grytan och servera tillsammans med ovanstående tillbehör samt eventuellt nachoschips eller tortillabröd.


Ha en fint start på veckan allihop! Kanske ska ni planera något trevligt inför fredagen när det är Alla hjärtans dag?! Kan vara så att svaret på fredagens middag finns ovanför denna text... *blink blink*

7 kommentarer:

  1. Pulled chicken - vad smart!
    Måste testas hos oss innan vi flyttar ifrån vårt kök

  2. Mmmm, gott gott!

  3. Det där med Alla Hjärtans Dag hade jag helt glömt bort. Inget vi brukar fira, men nu är det ju fredag så något får vi väl hitta på!

  4. Å så gott!
    Har som du skriver bara gjort det på kött innan. Ibland vildsvin då vi har förmånen att kunna köpa det väldigt billigt av nån vi känner;-)
    Fredag ja, mysdag de luxe!
    Kram Anna

  5. mums ser mycket gott ut! kram Sofia

  6. Jag gillar de färgglada salladerna, väldigt fint :)

  7. Pulled chicken ska testas i framtiden, var så säker. På fredags ka vi äta på Joe Farelli´s i Gbg innan genrepet för Mello. Ella ska få tandställning i morgon, så är lite rädd för att hon inte kommer vara på topp på fredag. Munnen kan göra ont och hon som valt restaurang...

    Kram kram

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.