Nyfiken på att tänka i nya banor?

2/15/2014

Nu har det gått två veckor sedan jag började mitt lilla projekt. Jag vet inte om jag vill kalla det detox för jag upptäckte att det är inte så mycket jag behöver rensa kroppen från. Men hur har det då gått? Ska jag vara helt ärlig var första veckan hemsk...  men andra veckan var jag betydligt piggare och mådde bara bra. Det har varit en rolig utmaning som jag rekommenderar fler att testa.
De första tre dagarna utan kaffe gjorde att jag gick runt i en konstant koma. Dessutom så gjorde omställningen, kanske inte bara bristen på kaffe, att magen tvärnitade. Kändes som jag hade ätit cement. Jag var uppblåst, gasig och hård i magen och jag som aldrig har några problem med varken det ena eller det andra. Det är en av de stora vinsterna med att utesluta ris, pasta och vanligt mjöl att du har inga gaser. Jo, det är sant! På bilden nedanför ser du vad jag brukar ersätta detta med - en massa grönsaker.
Den andra stora jobbiga delen av det här var att äta mejerifritt. Jag insåg plötsligt hur mycket mejeriprodukter jag äter, så det blev en kul utmaning att hitta alternativ till detta. Och jag kommer fortsätta dra ned på mjölkprodukterna för jag tror att det är där boven finns till en del av mina bekymmer. Tyvärr är det ännu mer socker i många av havre- och sojaprodukterna jämfört med komjölksprodukterna.
När det gäller de andra delarna var det inga bekymmer för rött kött äter vi inte så ofta, likaså dricker jag inte alkohol varje dag (självklart!) och glutenfritt och sockerfritt äter jag nästan alltid i vanliga fall. Många undrar säkert "men vad har du då ätit?" Jag hoppas att bilderna nedanför ska inspirera er snarare än avskräcka er när ni tänker "inget kött?" och "inga pasta?". För jag säger inte att något behöver uteslutas, för jag lever själv inte så, men det är aldrig fel att testa nya alternativ. Det kan ju rent av dyka upp något som ni får som ny favorit.

Ah men... tänker några av er, du kan väl ändå inte bara äta frukt och grönsaker. Både ja och nej. Det finns faktiskt de som gör det, men jag gör inte det. Jag äter fågel, fisk, skaldjur, ägg och vegetariska alternativ så som exempelvis quorn och bönor. På bilden nedan ser du en del av annat jag också äter: Oljor av olika slag, olika sorters glutenfria mjöl, fröer och nötter som alla är fulla med en massa nyttigheter. Jag äter alltså god mat, håller mig mätt och är pigg. Det är win-win-win!
Men... det är svårt att äta vegetariskt och få i sig lika mycket protein för även om det finns proteinrika grönsaker och en hel del annat som innehåller mer protein jämfört med andra råvaror, så är de inte lika proteinrika som kött och fisk. Så det gäller att äta en större mängd av dessa.


Om någon av er är sugen på att testa något nytt, så kika in i LCHFklubbens webshop där ni fram till den 28 februari får 50 kronor rabatt om ni anger rabattkoden remsan. 
Där finns mängder med glutenfritt, lågkolhydratsprodukter, alternativ till pasta/nudlar, nyttigare snacks, goda frukostalternativ... ja, det finns en massa i deras shop!
Jag tycker detta är extra roligt eftersom jag tillhör dem som inte äter lchf eller lågkolhydratskost för att gå ned i vikt utan för att jag mår så jäklar bra av det! Så det finns produkter för alla i deras shop och dessutom en massa inspirerande bloggar för er som vill gå ned i vikt och tänker att det är omöjligt.

12 kommentarer:

  1. Vi är ju inne på samma bana och spår, även om det inte körs några detoxer så är socker, mjöl av vanligt slag och annat smått och gott bortplockat. Inte heller för någon viktnedgång men med tanke på hälsa och framtid:)
    Den där boken som du tipsade om gav herr M väldigt mycket inspiration och mycket är hämtat ur den. Men att äta strikt LCHF är inget alternativ för vår del, men det går ju bra att köra en gyllene medelväg och visst mår maggarna så mycket bättre:) Vi ska testa mala eget mandelmjöl, har varit hemma hos A.s far och lånat hem mandelkvarnen - spännande!

    Det enda som vi tycker är så synd är att många av de alternativa varorna, som t.ex många "nya" mjölsorter osv är väldigt dyra, inget för tunna börsar om vi så säger. Lite synd kan vi tycka, det blir ju rätt så kostsamt och det är ju inte alla som har råd kanske i dagens läge...
    LCHFshoppen ska vi kika närmare på, tack för tipset!

  2. Det är bara synd att utesluta så mycket ur kosten för snabbt... Det är lätt att någon hoppar på något utan att veta vad man ska ersätta det man utesluter med... Nu säger jag absolut inte att så är fallet med dig men jag är allmänt emot saker som kan sammanfattas i en artikel i en tidning så folk kan hoppa på något utan att riktigt veta vad de gör. Maten är så omfattande.

  3. Mårtenssons, visst är mycket av dessa produkter dyrare, men de mättar å andra sidan mer. Det märks tydligt med tex bröd. Vi tänker också på de pengar vi inte lägger på skräpmat och då blir det lite lättare att maten kostar aningen mer.
    Vardag.nu, så kan det absolut vara att folk hoppar på dieter och annat för lätt. Som jag skrev var det inte någon stor omställning för mig och jag är medveten om vad jag behöver få i mig. Tyvärr tror jag inte många är det eller helt enkelt inte bryr sig. Jag kan bli förvånad att många just inte bryr sig så mycket vad de stoppar i sig.

  4. Det var många fina recept du delat med dig av

  5. Man klarar sig bra på allt det du har på bilderna och de mesta av det finns i våra skåp :) Lycka till i fortsättningen, jag hejar på dig. Kram och ha en skön söndag!

  6. Jag gjorde en detox för några år sedan - fungerade fint, men så är ju inte jag så upphängd på kaffe heller. Nu för tiden är jag ju såld på te så det hade jag saknat, haha!

  7. Så kul att leva lite genom dig, för något sådant här skulle jag aldrig själv kunna göra. Inte i brist på vilja utan för att min helkonstiga mage inte skulle klara av det. Efter en lång kamp vet jag äntligen vad min mage pallar med och det är riktigt skönt. Så jag uppmuntrar verkligen folk med magproblem/gaser och liknande att laborera med kosten för det är ofta den som är boven (ofta i kombination med annat).

    Det enda lite tråkiga med lchf-vågen tycker jag är att vissa (inte du) går in för det som en religion och inte har förståelse för andra som äter olika. För vissa personer är vita kolhydrater OK. Min mage mår allra bäst av potatis faktiskt men det får man ibland hålla lite tyst om! :)

  8. Matarkivet, det är ju precis så det är - vi är alla olika! Har man magproblem tycker jag också att man ska prova sig fram och kanske utesluta det som gör ens magen orolig. Men det behöver nödvändigtvis inte vara samma för alla.
    Och jag håller med dig om den där "sekt-känslan". Som om man skulle dö om man åt en skiva vitt bröd bara för att man vanligtvis äter lchf. Pah!
    Jag har kompisar som är triathleter och de få ofta frågor som "men äter DU tårta?" Eh, ja...
    Var och en får äta precis vad de vill, när det vill och ingen annan har med det att göra.

  9. Är man illa ute om man inte vet vad alla de där grönsakerna du lagt upp är haha?! ;-) Du inspirerar som alltid! Vi äter troligtvis alldeles för mycket både rött kött och kolhydrater här hemma och skulle behöva rensa kroppen lite.. Men funderade på kaffet, är det koffeinet eller annat som man vill rensa ut? Kram!

  10. Anastasia, jag uteslöt allt koffein, således även svart te. Jag ville testa om kroppen lättare håller sig själv om man vänjer sig att vara utan koffein.

  11. Intressant, inte minst nu i "ekofastans tid" :)

  12. AktivaDagar, jag blev tvungen att googla Ekofastan, men vilket bra initiativ!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.