Gnudi - ett gäng godingar

2/05/2014

Jag har fått en galen idé om att jag ska köra någon slags detox eller vad man ska kalla det. Målet är att försöka härda ut i två veckor, men det kommer bli svårt det känner jag. Är nu inne på min fjärde dag och hittills har jag mest haft huvudvärk även att jag för övrigt bara mår bra. Främsta anledningen till att jag testar är för att jag har en hudsjukdom som just nu bara blossar upp hela tiden och tänkte se om detta hjälpte. Jag ska försöka att inte äta några mejeriprodukter, inget rött kött, ingen alkohol, inget koffein, glutenfritt och sockerfritt. Svårast har hittills varit att vara utan kaffe, my precious... Och så inser jag hur mycket ost och andra mejeriprodukter jag äter i vanliga fall. Jag återkommer med hur allt har känts när jag nått mitt mål eller gett upp. Ska iväg på utbildning hela dagen imorgon så det kommer definitivt bli en utmaning.

Eftersom jag i vanliga fall gärna ägnar mig åt ostfrosseri föll jag för gnudi första gången jag testade det. Sedan vet jag inte om mina blev som de var tänkt eftersom allt mjöl runt dem i stort sett kokade bort, men det är ju ändå osten man vill åt eller hur?! Denna gång kokade jag ratatouille och serverade dem tillsammans med. Ttill lunch dagen efter åt vi även lite lufttorkad skinka till rätten. Testa vet ja'!




Gnudi med ratatouille, 4 pers.
250 g ricotta
15-200 g färskriven parmesan (jag tog även lite Trentino)
finhackad basilika eller färsk spenat
salt & svartpeppar
300 g durumvetemjöl (mjölet ska inte blandas med ostarna!)

Rör ihop ricotta, parmessan och basilika/spenat till en fast kräm. Krydda med salt och peppar. Täck bottnen av en form med hälften av durumvetemjölet. Rulla små bollar av ostmassan och lägg i formen. Täck sedan alltsammans med resten av mjölet. Låt formen stå övertäckt med plastfolie i kylen över natten, eller gärna i 1 dygn, för att gnudin ska torka ordentligt. 

Koka upp en stor kastrull med minst 2 liter vatten och 2-3 tsk salt. Ta försiktigt upp gnudin ur formen och skaka av överflödigt mjöl. Lägg försiktigt ned gnudin i det kokande vattnet. Koka hälften av gnudin åt gången i 3-5 minuter, när dom flyter upp till ytan är bollarna färdigkokta. Ta försiktigt upp med hålslev.

Ratatouille, 6 pers.
1 grön paprika, i bitar
1 gul paprika, i bitar
1 röd paprika, i bitar
1 aubergine, i bitar
1 squash, i bitar
2 gula lökar, grovt hackade
3 vitlöksklyftor, finhackade
1-2 burkar krossade tomater
1 msk socker
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
balsamvinäger

 Fräs grönsaker och lök i olja i en gryta. Tillsätt de krossade tomaterna och låt allt småkoka under lock i 30 minuter. Smaka av med kryddorna och balsamvinäger.

13 kommentarer:

  1. Men snälla du! Vad får du äta? Sallad? Men jag hejar på dig!

    Kram kram

  2. Jag har gjort en 3 dagars detox och hade också huvudvärk de två första dagarna och var lite trött i kroppen. Lycka till och kram!

  3. Vad för typ av hudsjukdom har du?
    Jag tror nämligen att jag också har någon typ av hudsjukdom. Det går i vågor men nu har det verkligen blossat upp. Jag får röda utslag/torra områden kring framförallt ögon och mun.
    Du får gärna skriva om detoxen hjälper. Då tänker nog jag också ge det en chans.
    /SarA

  4. Fniss, jag körde ju hemsnickard detox förra veckan. Det var på inrådan från min syrra som påstår att hon och hennes man mår så fantastiskt bra av en kur. Själv märkte jag mest att jag fick ont i huvudet av kaffe/tebrist och blev sur eftersom J och jag inte ens någon dag fick sitta en stund på kvarterskrogen med ett glas rött och en öl och kolla på människor. Men NU vet jag att jag inte är allergisk mot mjölk och jag har dessutom kommit på en massa goda rätter som vi kommer att laga fler gånger. J som inte hängde med på detoxen, kör 5:2 denna vecka, men efter måndagen som var den första svältdagen funderar både han och jag på om inte 1:6 kan vara en bättre idé...
    Phu, dessa dieter. Jag tror det är bättre att äta som vanligt och försöka stressa mindre och få minst 30 minuters vardagsmotion varje dag?

  5. Malin, jag får ju äta en massa! Vad tror du alla vegetarianer äter? Eller de som inte tål gluten eller mjölk? Finns massor av alternativ. Plus att jag kommer äta kyckling, ägg, fisk och skaldjur.
    Jag ska köra på ett tag till i alla fall. Jag hoppas att det kommer leda till att vi kommer äta mer vegetarisk och hitta nya alternativa ingredienser.
    Sara, jag har fått diagnosen rosacea, men jag tror att jag har perioral dermatit. Blossar det väl upp kan det ta månader innan det lägger sig igen för mig. Återkommer om vad jag tycker.

  6. Tänk såhär, oavsett om det hjälper eller ej så har du fått tänka i nya banor vad gäller maten under en period. Jag tycker sånt är spännande! :)

  7. Men så gott! Jag har inte gjort gnudi ännu men det är en het kandidat på "listan". Gott med ratatouille till, istället för tomatsås som väl är det vanliga?

    Hoppas du får det lindrigare med hudsjukdomen, genom kosten eller på annat sätt. Lycka till!

    Kram!

  8. Detox är roligast efteråt, definitivt! Jag detoxade ju i höstas, mer eller mindre ofrivilligt vilket har lett till ett näst intill obefintligt kaffedrickande som håller i sig. Just kaffet saknar jag mest, men det är ju en fråga om ont i magen eller inte...

    Utbildningar är ofta förknippade med mycket och god mat. Och kaffepauserna med kakor och tårta ska vi inte tala om! Kram!

  9. Åh, gnudi låter ju verkligen som något för mig!

    Fy, vad jobbigt det är med detox. Jag körde ju 4 veckors "elimineringskost" (som låter ungefär som samma sak) förra året när jag skulle utreda vad som triggade min migrän. Det var ganska tråkigt i början men efter ett tag så vande sig hjärnan vid att tänka ut nya saker utifrån förutsättningarna. Och då blev det roligare=) Heja! Och hoppas det hjälper!

  10. Själv äter jag enl lchf sen två år tillbaka inte för att gå ner i vikt utan av hälsoskäl o jag mår så mycket bättre. Detox har jag aldrig provat o kommer nog aldrig att göra det för utan mat en dag skulle jag inte fungera. Hoppas dina nya kostvanor kan hjälpa dig mot din hudsjukdom. Ha en mysig fredag. Kramisar Tina

  11. Home2tinySjälvklart går jag inte utan mat! Det finns en massa jag äter. Alla grönsaker, all sorts frukt och bär, sojaprodukter från mjölkdisken, kyckling, ägg, fisk och skaldjur.

  12. Vilken spännande rätt!
    Ja, jag får ta åt mig av beröm och komplimang för det är jag som textat på burkarna.
    Jag använder washitejp för då kan jag bara dra bort den när jag har något nnat i burekn o skriva en ny tejpremsa:)
    Ha en fin helg!
    Kram Anna

  13. Heja dig! Och hoppas att det hjälper mot huden. Jag hamnar också lätt i mejeriträsket (trots att jag är laktosintolerant) men det är mest för att min mage inte är så glad för sojaprodukter heller, men jag försöker att dra ned på i alla fall komjölksprodukter. Man kan använda krossade tomater i såser (utan grädde) och kokosmjölk är också ett jättebra alternativ till krämiga såser och såklart, soja-, havre- och risprodukter.

    Gnudi tycker jag verkligen om! Gillar att de känns så lätta men ändå mättar.

    Kramar, H

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.