Busenkel sötpotatissoppa (eller pumpasoppa)

2/13/2014

Idag har nog en del av mina kollegor lite träningsvärk eftersom vi spelade bowling igår. Undra om jag någonsin ska bli bra på denna sport. Fast lite spännande är det eftersom det kan gå precis hur som helst. Varannan strike och varannan rännan, that's me! Okej okej... lite fler rännan, men ändå...

Det bästa med alla matbloggare är att när det dyker upp en riktigt guldkorn till recept så testas det och sprids som en löpeld i bloggsfären. Och om ett helgt gäng med matbloggare gillar samma recept, ja då brukar det vara riktigt bra. Receptet på denna soppa tror jag kommer bli ett sådant vandringrecept! Jag hittade denna busenkla soppa hos Pernilla som i sin tur norpat den hos Ann-Louise. Båda tjejerna hade använt butternutpumpa (aka butternutsquash) som jag trodde att jag hade hemma, men så var inte fallet och då valde jag att ta sötpotatis istället. Och när det gäller båda dessa grönsaker så gillar jag dem extra mycket ihop med dels heta kryddor och gärna en fräsch tvist från någon citrusfrukt eftersom de båda är ganska söta i smaken. Så i originalreceptet är varken chili eller lime med, men där får ni göra som ni vill. Soppan blev verkligen jättegod och mättande, så det är svårt att ange antal portioner beroende på vad ni väljer att ha i soppan.


Chilihet sötpotissoppa eller pumpasoppa, 4-6 pers. beroende på topping/tillbehör
1 gul lök, hackad
1 chili, finhackad eller chiliolja
1 stor sötpotatis eller 1 butternutpumpa, skalad och tärnad
1 l vatten
1 burk kokosmjölk/-grädde
1 dl jordnötssmör
1 lime, pressad saft
 
Passande toppingar till soppan:
kräftstjärtar/räkor
färsk koriander
pumpakärnor
lätt kokta grönsaker, tex morötter, broccoli
paprika
salladslök
ärtskott
färsk bladspenat
färdig grillad kyckling
smulad fetaost eller stek halloumi
 
Fräs löken i (chili-) olja i en stor kastrull. Använder du inte chiliolja så tillsätter du den finhackade chilin efter en stund. Tillsätt sötpotatis- eller pumpatärningarna och slå över vattnet. Koka upp och låt sedan sjuda under lock puttra tills sötpotatisen/pumpan är mjuk. Tillsätt kokosmjölk samt jordnötssmör och smaka av med salt. Mixa soppan slät och pressa i citronen.
Toppa soppan med vad du gillar!

8 kommentarer:

  1. Mmm, så gott. Jag gillar att man kan ha jordnötssmör i lite allt och just i soppor och såser passar den utmärkt. Kram!

  2. På gårdagens matbloggsträff hade Rebecka rostat sötpotatis. Det är ju så gott och jag insåg att jag äter det för sällan. Soppa har vi ätit väldigt lite av i vinter. Ser smarrigt ut!

  3. Jag tror du har rätt, jag tänker iallafall testa jag med. Och en liten limetwist brukar göra det mesta lite lite godare!

  4. spännande.. och ser väldigt gott ut...
    spännande med jordnöttssmör i

  5. Vad bra! Jag har inte mindre än tre hemodlade pumpor kvar i förråden! De där toppingförslagen lät också väldigt goda. Smart att servera en bassoppa och låta gästerna välja vad de vill ha i.
    Tänker fröken Dill och tillönskar en glad alla hjärtans dag

  6. mums mums mums kram Sofia

  7. Helt övertygade om att detta blir ett vandringsrecept, hem till vårt kök får det gärna ta sej en promenad i alla fall. Jordnötssmör i låter annorlunda i våra öron och allt som är annorlunda måste testas!
    Kul med bowlingkväll ju, här har det inte bowlats på evigheter eftersom bowlinghallen stängde ner för nåt år sen... och vi hade inget med det att göra:)

    Kram på dej,
    hoppas du har en fin helg.

  8. Fick magkatarr i höstas och har lagt om kosten på grund av detta, äter inget rik, pasta, vitt mjöl inte ens mjöl längre och magen njuter (liksom jag). Mår så jäkla bra, men så fort jag äter tex bröd eller socker så får jag tillbaka katarren...Trivs ändå med att äta mycket grönt så det är helt ok :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.