Bananplättar

2/18/2014

Just frukosten verkar vara det som ställer till mest funderingar när ni läsare vill dra ned på de snabba kolhydraterna, äta mejerifritt eller glutenfritt. Jag äter vanligtvis keso eller kesella till frukost tillsammans med frukt eller bär och ibland även müsli. De morgnar jag hinner äter jag även någon sorts ägg; kokt eller som äggröra och gärna avokado om vi har någon riktigt mogen hemma. När jag nu ätit mejerifritt har det blivit ägg nästan varje morgon och för att variera äggätandet så har jag testat lite olika sorters pannkakor. Oftast när jag gör pannkakor, eller rättare sagt plättar, så utgår jag från detta receptet. Men det finns en mängd olika recept som är fria från vetemjöl och som på köpet blir mer mättande även om de blir precis lika goda eller rent av godare. På bilden ser ni bananpannkakor som jag smaksatt med kardemumma och kanel, men går lika bra att ge en tvist av vaniljpulver, kakao eller riven kokos (eller stek dem i kokosolja med smak). Löjligt enkla och försvinnande goda!




Glutenfria bananplättar, 10 stycken små (1-2 pers.)
1 mosad banan
2 ägg
kardemumma, kanel, vaniljpulver, kakao eller riven kokos

Vispa ihop den mosade bananen med äggen till en slät smet. Klicka ut i en plättlagg eller stekpanna och stek gyllenbruna.
Servera tillsammans med bär, halvtinade eller färska när det finns. Eventuellt lite turkisk yoghurt eller kanske rent av lite jordnötssmör.

13 kommentarer:

  1. Dessa är verkligen en favorit, mums! Kram!

  2. huuuuu. bananplättar. får mardrömsminnen från barndomen. men, det är ju för att jag inte gillar banan alls. och speciellt inte varm sådan. men det var en väldigt fin bild iaf, som alltid :)

    måste säga att jag är imponerad av din detox, speciellt det där med att undvika alkoholen (haha, nejdå, skojar bara), mejeriprodukterna menar jag. tror det är det som jag skulle stå som mest förbryllad över och bara: "ingen ost?! varför ska jag då leva?!" ;)

    kramar till dig!

  3. Jag måste prova dessa bananplättar! Har noll koll på recept utan mjöl. Värt att prova:)
    Kram

  4. de plättarna är så goa...

  5. Låter supergott! Skulle kanske rent av få mig att gå upp lite tidigare på morgonen.

  6. Vad kul, jag bloggar precisens samma recept idag. Goda de där!

  7. Min dotter älskar sådana plättar! Hon brukar göra sådana själv till helgfrukostar! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

  8. Ett recept som vi oxå tänkte testa, låter gott och mättande. Vi povade kesoplättarna och de blev ju väldigt goda, perfekt som en lätt kvällsmat när H jobbar sent. Frukosten är just som du säger det svåraste, i alla fall för den (läs A) av oss som ligger kvar in i det sista. Rågflingegröt funkar tidsmässigt och mättnadsmässigt, men inte så vidare magmässigt - tyvärr - har det visat sej nu efter omläggningarna i kosten. H kör som du med ägg gärna makrill till det o det funkar kanon.

  9. Hej! nu har jag kört i gång dagens blogg! skulle vara jätte kul om du ville vara med, vem vet det kanske blir du som vinner o blir länkad inför alla mina läsare! ;) ny vinnare varje dag! http://annsoh.blogg.se/2014/february/dagens-blogg-avslutad-anmal-dig-igen-15.html#comment

  10. Jag älskar pannkakor, även om jag oftast gör dom utan banan. Det är så enkelt, gott och hälsosamt (om man gör dom på rätt sätt ;))!

  11. Jäklars vad sugen jag blev på plättar nu! Och inte de vanliga tråkiga som blir platta och inte smakar så mycket egentligen... Kanske slår jag på stort redan i helgen. Vill ha såna där pösiga, gärna med blåbär. Och så smält smör och lönnsirap ovanpå, men då snackar vi ju inte direkt så supernyttigt längre :-) Men så länge det inte är vardagsfrukosten så...

    Trevlig helg och kram!

  12. Två ingredienser?! Det låter som något för mig det! Tur att det finns en helgmorgon kvar.
    Kram!

  13. Det finns ju så galet många goda recept på plättar och pannkakor av alla dess slag så det räcker till att äta en ny sort varje dag :-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.