När det kom ett gäng hungriga monster på middag

11/04/2013

Jag har i många år varit sugen på all göra något kul med barnen kring Halloween. Visst det är ett kommersiellt jippo, men jag är precis lika barnslig som barnen och rycks med av all reklam. Vi har gått på spökrundor och annat läskigt, men aldrig gjort något som har haft med mat att göra. Det kan man tycka är konstigt, men jag har bara inte kommit till skott. Hade jag varit den som bakade en massa kanske jag hade gjort läskiga cupcakes eller någon tårta med spindlar på, men jag är mer för mat än bakverk. Därför bestämde min lillasyster och jag att vi i år skulle ha en monstermiddag ihop. Så vi spökade ut både makar och barn samt hjälptes åt satt laga läskig mat. Vår pappa slapp dock klä ut sig, men ville gärna vara med och smaka på monstermaten. Det här är vad vi bjöd alla häxor, demoner och monster på. Maten krävde mer pyssel än vi kanske hade tänkt oss och all mat blev kanske inte lika snygg som vi föreställt oss, men det blev ändå ett trevligt pysslande ihop. Vi kommer säkert ordna fler spökmiddagar kommande år.


Osttokiga är vi alla, ja alla. Vi skojade om det vid middagen hur mycket ost det går åt på en vecka i både min och lillasyrrans familj. Ostoholics... Därför var dessa kvastar jag såg på Instagram ett självklart val. Hyvlad ost som klipps fransig och rullas runt salta pinnar. På den bilden jag såg skulle de även snytas ihop med en remsa gurkskal, men det blev alldeles för pilligt.


Här var tanken att göra små flugsvampar av ölkorv och cocktailtomater, men eftersom svamparna inte ville stå stabilt trots att de fästes ihop med tandpetare gick det inte få några snygga prickar (av majonäs) att sitta kvar. De blev goda, förlåt otäcka i smaken ändå!


Den rätten som blev klart läskigast var fingrarna av korv och skållad mandel. Lillasyster hade hittat ett par riktigt goda kryddiga och köttiga (95 %) korvar från företaget Ingmar Johansson. Vi skar bort lite av korvarnas topp och petade dit en skållad mandel och tillagade dem sedan i ugnen.
Dessa serverades med grön spagettis som färgats med hushållsfärg.

Grodlår hade Lowe bestämt att vi också skulle bjuda på och det var nästan så barnen inte ville tro oss när vi berättade att det var kycklingvingar när de ställde sig tveksamma till att äta grodlåren.


Att göra "pumpamonster" av orange paprikor visade sig vara svårare än tänkt. Det var inte alls lika lätt att skära snyggt i dem som med vanliga pumor och min kniv var kanske i vassaste laget. Hur som helst blev även dessa goda, fyllda med lika delar köttfärsröra och fetaost och tillagade i ugnen.
 
Det läskiga soppan som det skulle flyta ögon i blev definitivt inte som vi tänkt oss. Vi försökte med crème fraiche, men den flöt ut i den varma soppan (därav försvann även den röda färgen på soppan). Då testade vi med kokta ägghalvor med gulan uppåt, men det såg ut som glada ögon från någon seriefigur. För att göra ögonen läskigare försökte vi att göra röda ådror med ketchup och det gick inte alls. Ägghalvorna vändes då och så tog vi vad kunde komma på, skivor av oliver fick agera som någonslags pupill...

Till efterrätt hade Lowe bestämt att vi skulle göra några läskig kryp och gravplatser. Portionsglas med chokladpudding toppad med hackad choklad fick agera jord och franskavåfflor med glasyr blev gravstenar. Jag ångrar nästan (som den lilla otäcka elaking jag är) att jag inte gömde någon liten minidocka i åtminstone ett av glasen... Spindlarna av oreocookies ses lite varstans och de verkade enkla att göra men det var vaken lätt att få benen av lakritssnören att sitta kvar eller att behålla kexen hela. Fast jag tycker ändå att de blev väldigt söta.

Hela familjen Addams... Det hemskaste är att jag råkade skrämma grannens lille pojke som är 4 år, så nu vet han inte om han vågar komma hem till oss igen...



18 kommentarer:

  1. Du ser verkligen skrämmande ut, bra gjort :) Och skrämmande rätter hade ni fått till också. Kram

  2. Haha, stackars liten grannpojk! Förstås honom dock, ni ser läskiga ut allihop!

  3. Haha, underbart!! Jag tycker ni fick till det riktigt bra, men jag vet hur det är när man har kollat på alla Pinterest-bilder och tänkt "Åh, coolt, det där ska jag göra" och allt man tar i förvandlas till bajs i stället för att bli som på bilderna!

  4. Wow, vilket jobb du har gjort! Och vad fina ni är! ;)
    Kram kram
    //Lana

  5. Usch, ni ser ju fruktansvärt läskiga ut! Hua!
    Jag lagade också en läskig middag hemma. Och vad mycket finlir och pillrigt det var. Gillar egentligen inte alls sådant men på något vänster fick jag till det och barnen var nöjda! Tyckte era kvastar blev grymt snygga!

  6. Underbart! Vilka läskiga maträtter. Kan tänka mig att barnen var superlyckliga!

    Kram kram

  7. Fantastiskt vilken massa härligt skrämmande rätter ni fick till, där är Istagram verkligen en kanonkälla för idéer. Och soppan blev väl hur bra som helst, fast visst är det irriterande när man har en idé och den inte funkar alls...
    Och vad frun här tycker om utklädnaden... ja det behöver vi nog inte tjata mer om. Stackars lille grannpåg:)

  8. Nejmen HJÄLP! Haha! Underbart! Diggar tilltuggen formade som fingrarna och din make up. Är make upen det senaste modet?

  9. Hahahahaha, jag ÄLSKAR fingrarna!!!!

  10. Fasen vad grymma ni är! Bra jobbat, vilket projekt!
    Kvastarna är ju grymma.

  11. Gud, så mycket läskigt! Förstår nästan att grann-ungen blev rädd. Du ser faktiskt läskig ut...;)

  12. Haha, oj vilken kreativitet! Superfina och läskiga saker som säkert också var goda :)

  13. Hu så mycket läskig mat! ...och du själv såg inte heller ut som någon trevlig bullmamma direkt, haha!

  14. Hahaha! Din sminkning är verkligen awesome! Och all maten! Fantastiskt. Jag lyckas aldrig med majonnäs på tomat heller. Fattar inte hur man gör för att få prickarna att stanna kvar...

    Här blev det ingen spökfest, även om jag sett ut som ett spöke i flera veckor nu. Fast blodet behöll de på sjukhuset (inte allt dock)! Kram!

  15. Åh, vad härligt! Jag älskar temakalas! Och ska det vara så ska man göra det ordentligt. Både med mat, dekorationer och kostym. Det har ni ju verkligen lyckats med här, hua.

  16. Vilka härliga bilder! Så fina ni var. :)

  17. Åh herregud vågade ni äta den maten?! Jag hade blivit skitskraj :)) Men paprikor utskurna som pumpor har jag sett lite varstans på IG... så söta och dina blev jättefina!
    Du, om jag hade träffat dig i en mörk gränd och du sett ut sådär hade jag bokstavligen blivit SÅ rädd så jag hade säkerligen kissat på mig :D

  18. Vilka fina saker och tips till halloween :) Du vet väl att jag har en ny matbild-tävling på min matblogg? Så skynda dig in och tävla om produkter värda över 1000 kr om du inte redan gjort det :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.