Pulled pork

6/10/2013

I helgen blev jag sugen på pulled pork eftersom jag tycker det passar bra så här i sommarvärmen. Det som blir över av köttet (ja, om ni lyckas få något över det vill säga) passar perfekt att fylla picknick-mackorna med. Men denna gång var jag sugen att testa lite nya smaker och tänkte att lite mer åt det asiatiska hållet måste passa. Och så rätt jag hade! Så var så goda, pulled pork asian style. Det enda jag kommer göra annorlunda nästa gång är att inte använda bröd utan att lägga allt i krispiga sallad blad istället. För er som inte äter kött så rekommenderar jag er att krydda quornfärs riktigt chilihett och servera tillsammans med vitkålssalladen och den inlagda rödlöken i bröd eller salladsblad.

Vill ni testa mina två andra varianter av pulled pork så hittar ni recepten här och här. Galet gott är det - just sayin'...


Pulled pork asian style, 6 pers.
1 kg fläskkarré
1 dl ostronsås
1 dl japansk soya
½ dl chilisås
½ dl sweet chilisås
½ dl risvinäger
3 msk riven ingenfära
2 msk sesamolja
3 vitlöksklyftor, rivna/pressade
1-2 chili, halverade

Sätt ugnen på 100-150° (har du gott om tid så ta den lägre temperaturen). Lägg köttet i en gryta med lock som tål ugn, tex en emaljgryta. Har du ingen gryta lägger du köttet i en ugnsform och täcker ordentligt med aluminiumfolie. Blanda alla såser och kryddor och  över köttet. Sätt in i ugnen i  5-7 timmar. När köttet är färdigt ska det lätt gå att plocka isär med två gafflar. Dela köttet i små bitar och blanda sedan med en del av den sky som bildats i grytan.

Asiatisk vitkålssallad, 4 pers.
4 dl fint strimlade grönsaker, jag tog vitkål, morot och rättika
2 chili, finhackade
2 lime, pressad saft
2 msk fisksås
2 msk strösocker
1 kruka koriander, hackad

Blanda alla ingredienser till salladen utom koriander. Krama in dressingen i salladen och låt den gärna dra en stund. Blanda ned koriander före servering.

Inlagd rödlök, 4 pers.
2 rödlökar, tunt skivade
1 rödbeta, skalad och skuren i tändstickstunna stavar
2 dl risvinäger
½ dl strösocker
1 msk salt
1 chili, gärna en starkare sort

Blanda vinäger, socker, salt samt chili i en kastrull och låt koka upp. Lägg sedan i lök och rödbeta och sjud i ett par minuter. Låt kallna i lagen.
(Här utgick jag från Jonas Crambys recept, men ändrade ingredienserna lite)






Här är långpannebrödet jag gjorde och fyllde om ni nu vill testa hela vår middag. På bilden ovan skymtar ni även ett rosa bubbel som är helt klart prisvärt för det billiga priset 75 :-. En rosè cava som ni hittar information om här.

Långpannerutor med havrekli 
50 g jäst
5 dl ljummet vatten (37
º)
2 tsk salt
2 msk olja
3 msk sirap

1 ½ dl havrekli el. vetekli
10 dl vetemjöl special


Lös jästen i vattnet. Blanda ned olja, salt, sirap, kli och mjölet. Arbeta med elvispens degkrokar eller i maskin i ca 5 minuter. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Tryck ut degen direkt på en bakplåtspappersklädd långpanna, ca 30x40 cm. Skär i 12-16 rutor. Jäs övertäckt ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225°. Grädda mitt i ugn i ca 20 minuter.

15 kommentarer:

  1. Gott, gott. Jag gjorde också pulled pork i helgen, med egen barbequesås denna gången, mums!

  2. Om jag skulle äta kött hade jag nog gillat detta som fyllnad i ett bröd :) Kram

  3. Fantastisk maträtt Emmy! Brukar göra pulled pork, dock vill gärna prova din asiatisk version

    Kram/ Gosia

  4. Kanske skulle prova pulled pork.... ser väldigt gott ut
    Brödet ska jag absolut testa ...

  5. Väldigt najs! Coolt att testa asiatiskt! Jag har också tänkt att man borde kunna experimentera hejvilt med olika smaker - bara man tänker på balansen vätska och torra kryddor, temp och tid i ugnen. Får se vad jag hittar på...

    Och så finaste brädan också att servera på. Jag har också en sån :-)

    Sköt om dig och familjen!

    Kram Lotta

  6. OOG!!! Galet gott, vi behöver knappast prova det för att vara säkra på att det är just galet gott. Fast vi kommer ändå att göra ett test, mest för säkerhetsskull...)

    Rosébubblet har vi köpt några gånger, så det vet vi med absolut säkerhet att det är fina grejer det.

    Kramar

  7. Salladen!!Bilderna fick till och med mig sugen på pulled pork, trots att jag stod och serverade ca 300 pulled pork tacos för några helger sedan :-)

  8. Men ahhh!! Vad gott!! Ge mig! Ska jag garanterat testa! (vad många utropstecken det blev!:)

  9. Ja, vad tror du ska jag försöka mig på detta, eller ska jag ställa till med pannkaka igen;-)
    Blir till atta vara hemma imorogn med… Men febern verkar ge med sig nu iaf.
    Hur är det med din skrutta?
    Dax att susselussa tror jag allt, zzzzz…
    Kram Anna

  10. Längesen jag lagade pulled pork! Blev sugen nu när jag läst ditt inlägg! :)
    Asiatisk sallad låter helt i min smak! Smaskens!
    ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

  11. Klart intressant med en asiatiskt touch, det skall testas :D

  12. Jag gick förbi en butik i Edinburgh där de sålde pulled pork-mackor. Själv åt jag typ pulled duck på en kinesisk restaurang, där ankan var i tunna strimlor som rullades in i tortillaliknande små tunna bröd med purjo, gurka och plommonsås. Peinganka typ. Supergott! Kram!

  13. Pulled pork... Mmmm. På asiatiskt vis... Mmmm. Men mest blev jag sugen på att testa den där rödlöken, har fått så god inlagd rödlök på hamburgare på olika restauranger på sistone så jag känner att jag bara måste testa att göra det hemma också till burgarna. Eller till vad som helst, pulled pork till exempel ja.

  14. Pulled pork är ju aldrig fel, en av få stekar man kan fä för sig att göra sommartid. Jag gillar den "klassiska" varianten skarpt men din låter helt klart intressant! Och ditt bröd, så fluffigt och härligt... Mm, bra middag!

  15. Slurp! Måste verkligen göra pulled pork snart igen, känns inte så befogat att göra liten sats men samtidigt onödigt att göra en stor laddning bara till mig. Får bjuda mina flatmates helt enkelt! :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.