Picknickmat

6/27/2013

Nu kan nedräkningen börja på allvar. Fredag eftermiddag nästa vecka går jag äntligen på semester. Välbehövlig känner jag. Jag har sju arbetspass kvar och då kan ni lätt räkna ut hur mycket jag jobbar innan semestern visar sig. Sen blir det slappardagar och avkoppling med familjen. Om de där två små liven som jag delar hus med håller sams vill säga. Det är en massa sådana här middagar jag ser framför mig i sommar, på en filt ute i det fria. Ni vet kanske sedan tidigare att jag inte tycker så mycket om att fika på stranden och brukar därför packa ned matigare alternativ. Sedan att två små familjemedlemmar hellre skulle vilja leva på enbart kakor struntar jag i. Och jag kan lugna alla oroliga mammahjärtan där ute att de får lite fika ibland de också, men inte varje dag.
Den här picknickmaten smakar lika bra ljummen som kall och jag har även bjudit på den på bufféer.


Krispig nudelsallad med sweet chilikyckling och limedressing, 4 pers.
Sweetchili kyckling

600 g kycklingfiléer
1 tsk salt

½ dl sweet chilisås
½ dl rapsolja
½ lime, saften

½ dl hackad gräslök


Skär eventuellt kycklingen i tunnare bitar. Stek kycklingen färdig i olja. Krydda med salt och peppar. Låt svalna och skär i tunna skivor. Vispa ihop sweet chilisås, rapsolja och limesaft. Skiva kycklingen, ringla över dressingen och strö över gräslök.

Nudelsallad
200 g äggnudlar
2 msk rapsolja
2 msk pressad limesaft (1 lime)
1 msk riven ingefära
½ tsk salt

1 krm svartpeppar
3 salladslökar, strimlade
½ pkt sockerärtor/sugersnaps, strimlade på längden
100 g krispsallad eller lollo rosso

Limedressing
2 dl matyoghurt

½ lime, finrivet skal och juice
1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk salt
1 krm svartpeppar


Koka nudlarna. Spola dem hastigt i kallt vatten och låt rinna av. Smaksätt nudlarna med rapsolja, limesaft, ingefära, salt och peppar.
Vispa ihop dressingen. Blanda nudlarna med alla grönsaker. Ringla lite dressing över och servera resten till.

4 kommentarer:

  1. Picknickmat gillas Remsan, sen om det är på stranden, i någon park eller i vår trädgård är av mindre vikt :)

    Sweet chili quorn ska jag testa, det låter himla gott det!

  2. Gottigt! Min dotter hade slukat det och lilleman bara rynkat på näsan åt det. Vi brukar äta hemma faktiskt och bara fika på stranden. Riskakor funkar för mina barn.

    Nu har jag ätit och ätit och druckit och druckit under dagarna i Tanumstrand. Eller vi är fortfarande kvar så kommer göra det i några dagar till. Sedan MÅSTE jag börja tänka på vad jag äter igen, så ÄR det.

    Hoppas du får bra dagar fram till semestern och sedan en ljuvlig semester.

    Kram kram

  3. Förstår att du längtar! Själv får jag vänta tills augusti, men det r ok det med. Hoppas det blir mycket mysmiddagar på filtar under semestern!! Kram

  4. Amy, gör det! Blir säker lika gott.
    Malin, ha ha... Här var det två som pillade bort salladsbladen ur nudelsalladen. På semestern blir det gärna mycket av det goda.
    Hanna, det gör ju inte så mkt att man jobbar bara det är fint när man är ledig. Sköna kvällar med god mat!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.