Maskrosdrinkar

6/01/2013

I matbloggsvärlden råder det total rabarber- och maskroshysteri just nu. Det syltas, saftas, bakas och lagas en massa gott. Aldrig har det väl varit så tydligt vad som är i säsong. Jag tänkte inte vara sämre än att jag också fortsätter i samma anda. När jag gjorde min maskrossirap funderade jag på vad den kunde användas till och självklart poppade en drinkidé upp. När jag plockade maskrosblommor till sirapen så plockade jag även ett par maskrosblad och tänkte att de går ju faktiskt att äta vilket ledde till att de så småningom hamnade i ett par drinkar. Maskrosens speciella smak tillsammans med en kryddigare rom och frisk lime passade så fint ihop!  Varsågoda här får ni lite ogräs i festklädsel!

Ha en fortsatt trevlig helg mina vänner!



Caribbean Dandelion
6 cl mörk rom (gärna spicy)
3 cl maskrossirap (recept finner du här)
½ lime, klyftad
ett par maskrosblad
is
kolsyrat vatten

Häll rom och och sirap i ett lågt glas. Pressa juicen ur limeklyftorna och släpp ned dem i glaset. Riv ned maskrosbladen och tillsätt is. Muddla sönder maskrosbladen lite med sugrören och fyll upp med kolsyrat vatten.

Vill du göra en maskrosmojito tillsätter du bara ett par myntablad också.

19 kommentarer:

  1. Har ju blivit sjukt mycket rabarber i år men inte något med maskrosor. Spar det till nästa år...

  2. Ogräs i festklädsel, den var bra :) Spännande. Kram

  3. Maskrosor växer i överflöd i min gräsmatta, men jag drar upp dem så fort de visar sig. Kanske är det dags att gör något av dem?! Kram!

  4. Mmm...smarrigt och läskande! :)
    Ha en fin söndag!
    Kram kram
    //Lana

  5. Jag har inte lagat något med vare sig rabarber eller maskroser, men jag får skylla på två kök varav ett packas ner och det andra ska blåsas ut och byggas upp igen. Buhuuu! Matlagningsabstinens deluxe.

  6. Du har så rätt! Och maskrossirap vill jag också göra inte minst för den goda drinkens skull!

    kram/ Gosia

  7. Maskrosdrink! Det är ett ord jag aldrig hade kommit på själv. Spännande sätt att använda maskrossirapen :) Jag får testa den till nästa år!

  8. Anonym sa...

    Vilken fantastastik bild!!! Väldigt vacker i färgerna // UllanBullan testar i köket

  9. Tack för tips! Jag har fortfarande kvar maskrossirap från förrförra året. Jag tycker det är jättegott men jag glömmer hela tiden bort att använda den. Tur att den håller sig så länge :)

  10. Anonym sa...

    Spännande! Tur att vi har några maskrosor kvar i gräsmattan så att jag kan prova den här drinken!

  11. Vilket roligt tips:)
    Ha det gott

  12. På vår cykeltur igår var det tänkt att vi skulle plocka maskrosor... synd bara att kommungubbarna planerat in röjning längs med kanterna på cykelvägen några dagar tidigare! Inte en enda d-a maskrosblomma någonstans! Vart finns ogräset när man behöver det? Men, men, det lär ju med all säkerhet komma nya och då kan du ge dig på att vi kommer att vara där och knipsa av dom gula små och göra drinkar av dom:)

  13. Roligt tips. Är lite skeptisk till maskrosor...

  14. Spännade! Kul att maskrosorna kan användas till något mer än maskrosvin...

  15. Nä, ge mig romen så kan ni behålla ogräset!

  16. Åhhh, älskar fotot vännen! Mmmm, försöker tänka mig hur det smakar med maskrossirap... men jag har faktiskt ingen som helst aning! Det enda jag vet är att namnet Caribbean Dandelion låter ljuvligt vackert och gott! :) Stor kram min fina vän!

  17. Maskrossmak är speciellt och svårt att beskriva. Åt det beska hållet, men inte något otrevliga beska.
    Ja du Amy, det där med att döpa alla recept är inte alltid så lätt, men allt på engelska låter mycket roligare.

  18. Tycker det är fantastiskt kul att folk provar och använder ogräset.
    Min mammas kokkonst blev äntligen inne ;)
    Lena från make a head food

  19. Häftigt!! Gillar det starkt :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.