Hemgjord isglass

6/06/2013

För ett par dagar sedan rotade vi fram glassformarna, som är ett ikea-fynd för hela 9 kronor. Jag köpte två så vi kan göra 12 glassar åt gången, vilket ändå är för lite för de har en strykande åtgång. Jag gör isglass på precis samma sätt som min mamma gjorde när vi var barn. Jag blandar helt enkelt starkt blandad saft i glassformarna. Ibland petar jag ned lite fruktbitar. Har man tid och ork fryses en sorts saft i halva formen och efter ett par timmar fylls formarna helt med en annan sorts saft. Denna gång tog vi rabarberdricka och blandade med jordgubbar, blåbär och hallon. Slurp! Nu är både rabarberdrickan och glassarna slut, så ett projekt idag är att göra ny rabarberdricka.

Ha ett fortsatt trevligt firande av nationaldagen vad ni nu än hittar på! Själva kommer vi nog mest fira att hela familjen är ledig fyra dagar tillsammans vilket inte är fy skam bara det. Någon blå-gul mat tror jag däremot inte att det blir, men förhoppningsvis inte mindre god för det. Ha det gott i sommarvärmen. Vi ses!


15 kommentarer:

  1. Ja det är så gott med hemgjorda isglassar. Vi har olika varianter på det här hemma men jag har nog aldrig testat med just rabarberdricka i.

    Ha en fortsatt skön nationaldag och njut av alla lediga dagarna tillsammans med familjen, kram!

  2. Anonym sa...

    Mums mums mums. Kan man göra dem med sprit i ; ) kram Sofia

  3. Anonym sa...

    Fina barnen är : )

  4. Så härligt det ser ut, väcker massor av barndomsminnen! :-)

  5. Mmm...så gjorde min mamma också.
    Min rabarbersaft är också nästan slut så får nog också göra lite mer.

  6. Vi körde blågul mat idag, hemrullade köttbullar, färskpotatis och lingonsylt, mumma!

  7. Åh, vilken nostalgi! Det var standardglass hos oss, gärna med fläder. Men jag vi körde ännu mer basic: en tesked i en platsmugg och sen frys saften. Jäklar vilken isglassklump det blev, som hängde på svaj.

    Hoppas ni får fina lediga dagar! Kram.

  8. Åh, ser riktigt fräscht ut! Måste också göra egen isglass i sommar :)

  9. glass...är ALLTID gott

  10. Så svalkande och så gott! Mums! :)
    Ha en fin fredagskväll!
    Kram kram
    //Lana

  11. Såna här finingar gjorde jag alltid när jag var yngre, gärna med helt galna smakkombinationer haha. Gott är det när det är varmt! Kram!

  12. Anonym sa...

    Jag letade efter glassformar idag men hittade inga- så jag får väl ta tåget till dig i stället!

  13. Någon glassmaskin har jag inte men oj vad ofta jag använder mina glassformar. Vad vackert det blir med fruktbitarna i - mental note!

  14. Verkar vara nostalgi för många! Det var på den tiden när inga färdiga glassmixer fanns...
    Moma, du är så välkommen! Eller får du köra på Kims tips!

  15. Nostalgi absolut är det och barndomskänslorna återvänder. Vi fick formar av Ankis syrra och de ska vi se till att använda denna sommaren, hela bär i är ju en oerhört smart idé!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.