Grillmästarens stora dag

6/18/2013

Vi har funderat i flera år om vi ska införskaffa en gasolgrill och nu när den vi har höll på att ge upp har vi spanat desto mer efter erbjudanden. Lagom till Berras födelsedag dök det upp ett som passade vår plånbok. Nu är vår förhoppning att vi ska grilla ännu mer eftersom vi hoppas att det ska kännas smidigare. Redan vid premiärgrillningen kändes det så eftersom värmen regleras upp och ned mycket smidigt. Dock har jag inte riktigt velat tänka på hur kul det ska bli att rengöra grillen invändigt...

Här är födelsedagsbarnet tillika grillmästaren i vårt hem (ja, vi är lika klyschiga som de flesta andra par och fråga mig inte varför...) i fullgång med att inviga grillen. Kyckling både marinerad i frukt och serverad tillsammans med grillad frukt. Japp, nektariner igen, men denna gång har de fått vända på grillen.

Persikomarinerad kyckling, 6-8 pers.
1 kg urbenade kycklinglår
1 burk inlagda persikohalvor (240 g) - inklusive spadet
1 citron, rivet skal och pressad saft
2 vitlöksklyftor
2 msk kinesisk soya
1 msk sambal oelek
2 tsk worcestershiresås
½ tsk grovmalen svartpeppar
4 persikor eller nektariner, klyftade
basilika

Mixa alla ingredienser till en slät marinad. Lägg i kycklingen i marinaden och marinera i minst ett par timmar, gärna över natten (det gjorde jag eftersom jag skulle jobba hela dagen). Ta fram kycklingen en stund innan det ska grillas. Salta kycklingen och grilla.
Låt fruktklyftorna bli lite varma på grillen. blanda dem med den grillade kycklingen och klipp över lite basilika.
Receptet på marinaden kommer från min fina vän Lotta.

Till kycklingen gjorde jag en potatissallad som smaksattes med pesto, soltorkade tomater och valnötter. Blandades sedan tillsammans med lättkokt sparris och broccoli samt ruccola.

Ljummen potatissallad med pesto, soltorkade tomater och valnötter, 6-8 pers.
1 kg färskpotatis, skrubbad, kokad och delad i bitar
1 dl grön pesto
1 dl hackade soltorkade tomater
1 dl valnötter, grovt hackade
ev. lite extra olivolja
1 knippe sparris, delad i mindre bitar
1 broccolistånd (250 g), delad i buketter och skär gärna stammen i mindre bitar
ruccola (70 g)
riven parmesan

Koka potatisen och när den är klar lägger du i sparrisbitar och broccoli. Koka max en minut och slå sedan av vattnet. Låt potatis och grönsaker ånga av. Blanda dem sedan med pesto, soltorkade tomater och valnötter. Ta eventuellt lite mer olja så det blir krämigt. Varva potatisblandningen tillsammans med ruccola på ett fat och riv över rikligt med parmesanost.


Till maten drack vi ett rött vin, som var gott, men inte direkt passade till maten så det tipsar jag inte om här. För jag tror med stor sannolikhet att vi kommer dricka det igen, men tillsammans med annan mat.



Till efterrätt hade barnen bestämt att vi skulle äta glasstrutar som vi fyllde själva. Denna gång gjorde jag däremot inte glassen själv utan köpte små paket av flera olika sorter och sedan blandade vi hej vilt. Klart godast i min smak var den med hallon och saltlakrits. Gaaah!

10 kommentarer:

  1. Grilla är ju sommar för mig, ja det och svenska jordgubbar då förstås :) Härligt att ni fått en ny grill nu får ni grilla på minsann!

    Potatissallad är gott och alltid tacksamt att få tips och idéer på.

    Hallon och saltlakrits låter ju riktigt smarrigt... påminner mig och de där döskallarna ;)

    Kram!

  2. Åh, dessa grilltider, underbart!

  3. Men så mycket gott du bjuder på nu, det ena efter det andra dina fresterska där ;-)

    Kram kram

  4. Låter supergott! Spännande med frukt i marinaden! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

  5. Vad kul att du provade marinaden till kyckling också! Måste ju jag också göra... Och så en potatissallad till som faller mig i smaken. Hela sommaren är räddad med allt gott du bjuder på :-)

    Jag har inte bestämt mig ännu för vad jag tycker om gasolgrill. Hur blir det med smaken? Går det att jämföra med kolgrillat? Berätta gärna mer när ni har kört in den ordentligt!

    Ha en underbar midsommar kära Emmy!

    Kram Lotta

  6. Nej, det där med att rengöra grillar är väl aldrig någon trevlig sysselsättning... det borde väl kunna gå att uppfinna en grill som inte behöver rengöras?

    Persikomarinaden har vi också tänkt prova så fort det ska grillas igen, bra att den gått genom fler tester:)

    Kram, kram

  7. Anonym sa...

    Vad gott det låter med grillade persikor. Det måste testas i sommar!

  8. Ja, tänk om man ändå hade en grill... Jag läste ett test i Buffé för något år sedan när kockar skulle smaka på mat och gissa om det var grillat på kol- eller gasolgrill och typ ingen gissade rätt. Haha! Grattis i efterhand till Herr Remsan, och glad midsommar på er! Kram!

  9. Åh, den där persikomarinerade kycklingen skulle jag kunna tänka mig att sätta i mig just nu till lunch - mums!

  10. Åhhh vad jag saknar vår grill. Vi hade en stor weber gasol grill när vi hade hus, med extra grillstänger i botten som gjorde att det blev lite kolsmak på det grillade. Vi la även i extra rökspån i grillen.
    Idag har vi grillat på vår lilla elgrill som vi satte ovanpå spisen.....inte riktigt samma sak...:(
    Vilken god marianad på kycklingen!!
    Kram

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.