Basilika- och ricotta gnudi

6/05/2013

Oh, nej jag har inte fått solsting! Inte heller har jag fått sug efter pasta igen även om det ser ut så. Men det här är inte pasta även om man skulle kunna tro det. Inspirationen kommer från ännu ett par matbloggare då jag hittade receptet hos Mårtenssons kök och som den ostgalning jag är blev jag tvungen att testa. Dessa ostbollar, gnudi, blir som ravioli med ricottafyllning fast med ett mycket tunt hölje runt sig eftersom fyllningen inte är täckt av pasta. Men då förstår ni ungefär. Receptet kan låta pilligt, men det är inte det. Jag förberedde gnudin en dag i förväg och koka dem samtidigt som jag gjorde en tomatsås till. Serverade dem sedan tillsammans med lite olika charkuterier och tyckte att det blev en mycket mättande middag, men jag skulle även kunna tänka mig att bjuda på mindre portioner som en förrätt eller på en medelhavsbuffé.



Basilika- och ricotta gnudi med tomatsås, 4 pers.
500 g ricotta
300 g färskriven parmesan
salt & svartpeppar
lite finhackad basilika 
500 g durumvetemjöl  

Tomatsås

500 g körsbärstomater, halverade
3-4 vitlöksklyftor, krossade

ett par blad färsk basilika
olivolja
crema di balsamico 
salt & svartpeppar 


Rör ihop parmesan och ricotta till en fast kräm. Krydda med salt och peppar. Täck bottnen av en form med hälften av durumvetemjölet. Rulla små bollar av ostmassan och lägg i formen. Täck sedan alltsammans med resten av mjölet. Låt formen stå övertäckt med plastfolie i kylen över natten, eller gärna i 1 dygn, för att gnudin ska torka ordentligt. 
Låt tomathalvor, vitlök och basilika puttra en stund tillsammans med ett par matskedar olivolja. Smaka av med balsamvinäger, salt och peppar. 
Koka upp en stor kastrull med minst 2 liter vatten och 2-3 tsk salt. Ta försiktigt upp gnudin ur formen och skaka av överflödigt mjöl. Lägg försiktigt ned gnudin i det kokande vattnet. Koka hälften av gnudin åt gången i 3-5 minuter, när dom flyter upp till ytan är bollarna färdigkokta. Ta försiktigt upp med hålslev.
Servera gnudin tillsammans med tomatsåsen, klipp över lite basilika och vrid ett par varv med pepparkvarnen över. Rätten smakade mycket bra tillsammans med lite salami, prosciutto samt en grönsallad.


När jag åt resterna på jobbet dagen efter blev jag och mina kollegor störda mitt i vår rast av en anhörig till en patient. Det var inget viktigt och de skulle stanna kvar ytterligare en stund, men tog god tid på sig att stå och prata där vi satt och åt. Detta är inte så ovanligt och det är ett märkligt fenomen. Varför är det okej att klampa rakt in i vår lediga tid. Det finns ingen anhörig som skulle störa läkarna på sin rast. Men det visar ändå en bild av vårt samhälle idag. Vad är det som gör att vi ska vara tillgängliga dygnet runt.

8 kommentarer:

  1. Så gott! Jag gjorde något liknande för en tid sedan, också med ricotta och örter. Kram

  2. Nej, det är verkligen inte alls så pilligt som det låter, men lite kladdigt är det allt:) Kul att du också testade gnudisarna, vi blev totalt förälskade och de kommer absolut att återkomma snart...

    Du har helt klart en poäng där, förmodligen tänker inte ens de som gör så på att ni faktiskt sitter där på er lediga tid. Och visst har det att göra med den gamla goda hierarkin, vem stör en läkare? Och det där med tillgängligheten, den är verkligen begränsad med telefoner och internet, alla är ständigt uppkopplade både på gott och ont. Och nej, det behöver man verkligen inte vara, vi har aldrig vår mobil igång när vi är hemma och oerhört sällan någon annan gång heller, och det är precis så skönt som alla undrar om det är:)

    Ha en härlig flaggedag,
    tack för länken och kram på dej

  3. Det där vill jag också testa! Antar att Mårtenssons fått inspirationen från Tina då hon besökte Glenn i Italien. Låter grymt gott!

  4. Lät spännande och gott.
    Du, börja skriv av tid av rast då ni blir störda.
    klart som korvspad att ni ska ha betalt om ni jobbar vilket ni på ett sätt gör när anhöriga pratar med er!

  5. Som lärare händer detta också, ständigt. Elever, föräldrar är hela tiden så på och verkar inte förstå att jag inte bor i skolan. Jag svarar i min jobbtelefon om det passar men tar upp det som arbetstid om det tar tid. Nu har jag semestertjänst med flex, så jag har det inte riktigt som vanliga lärare. Inget sommarlov, men tydligare gränser mellan jobb och fritid.

    Gnudi låter mastigt men gottgott! Ha en fin helg, Emmy! Jag drar till Edinburgh imorgon för att weekendshoppa och mysa. Kram!

  6. Spännande recept! Har också sett det hos Mårtenssons!
    Ha en fin nationaldag!
    Kram kram
    //Lana

  7. jag ska också testa det där har jag tänkt! låter sååå gott :) inget blir väl fel med ost? nej. jag menar det.

    visst är det konstigt att vissa tror att man bor på jobbet och aldrig behöver rast. minns när vissa föräldrar kom och hämtade barnen vid 18 när förskolan stängde och inte alls hade bråttom utan gärna stannade och lekte en goood stund... kul att de tar sig tid, men välj gärna en bättre tidpunkt, tänker jag.

    kramar!

  8. Galet gott! Tänkte också hinna med gnudi i veckan men jag är visst tidsoptimist... Tur att ricotta håller hyfsat länge i kylen... ;-)

    Ha en finfin helg och Nationaldag! Kram

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.