Avokadoglass eller trädgårdsbärsglass

6/30/2013

Här kommer receptet på glassen jag läskade er med på Instagram. Det syns att glassen är gjord på någon sorts bär, men det går inte gissa att den även innehåller avokado. Fast jag vet inte om jag vill kalla glassen för avokadoglass eftersom den inte alls smakar avokado och dessutom tror jag att det skrämmer bort en del läsare. Varför är det så att vi gärna vill att desserter och kakor ska vara onyttiga? Känns det bättre att frossa och godsaker om de inte kvalar in bland den sunda maten? Jag står någonstans mitt emellan. Jag propagerar definitivt inte att bara äta sund mat och aldrig unna sig något gott, men tycker å andra sidan att det finns en massa som är både nyttigt och galet gott. Som denna glassen till exempel. Det går även att utesluta kesella, men personligen tycker jag att glassen är godare med. Vill ni ha en sötare glass så tillsätt valfri sötma. Testa glassen och låt gärna en smakpanel gissa ingredienserna. Jag gjorde så en gång på jobbet fast med tre olika sorters kakor. Ingen hade alla rätt!


Trädgårdsbärsglass, 4 pers.
2 avokado
2 dl kesella
200 g frysta bär (jag tog hallon, blåbär och björnbär)

Dela avokadon och gröp ur dem. Mixa innehållet (fruktköttet?) med kesella och frysta bär (det är de frusna bären som gör att det blir glass) till en slät glass. Servera genast.

10 kommentarer:

  1. Jag gillar avokado i glass, den blir krämig och god och att tillsätta kesella gör den ännu krämigare! Ser hur god ut som helst. Ha en skön söndag, kram!

  2. Måttlighet och balans... lättare sagt än gjort men så brukar jag tänka.
    Kesella och frusna bär har jag mixat och ätit som glass förr, men inte med avokado i - det blir det nästa gång!

  3. Jag gillar också avokado i glass, det blir sådär krämigt och lent precis som Katarina skriver. Tycker färgen på din glass blev sådär härligt fin! Önskar dig en fin start på kommande vecka kram.

  4. Jag älskar att göra nyttiga desserter haha, mest för att jag mår dåligt om jag får i mig för mycket socker. Det fick jag bevisat senast igår när jag och Calle var på kalas och när vi kom hem var vi alldeles frossiga och speedade båda två. Nä, fram för mer nyttiga desserter!

  5. Härligt somriga glassar! Har testat avokado i smothie och det blev riktigt bra, antar att den fungerar på liknande sätt i glass.

    Massa sommarhälsningar från fröken Dill

  6. Så vackert med denna glass! Jag måste experimentera fram en egen mjölkfri variant!

  7. Glass men ändå inte glass, genialt min vän!

    Kram kram

  8. Visst skräms vissa av nyttiga ingredienser, men jag tror att matbloggare kanske är mer öppna än andra? Tror jag. På mitt arbete är många superskeptiska till mina sojaprodukter och skulle ALDRIG smaka sojamjölk i kaffet, även om en och annan verkligen skulle behöva minska på kolesterolet...

    Glass är inte min melodi eftsom jag får så galet ont i tänderna av kall mat, men denna ser ju onekligen frestande ut. Kram!

  9. Jag tycker det låter helt suveränt! Det skall testas! Och du! Grattis till förstapriset i silltävlingen! :D

  10. Vilken spännande glass! Måste prova detta, har alltid de ingredienserna hemma! Tack för inspirationen!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.