Ägg i tomatsås - uovo in purgatorio

6/12/2013

Det bästa med matbloggar är att de fungerar som en testpatrull av olika recept. Plötsligt dyker det upp en rätt på någon matblogg som lovordas och snabbt testar flera matbloggare att laga rätten. Ja, sedan gör alla sin egen version, det dras ifrån och läggs till, men det är ändå ungefär samma recept. Kommer du över ett sådant vandringsrecept så testa det för ett helt gäng med matbloggare kan inte ha fel, ha ha... Jag har sett denna rätt hos Helena, Lotta, Hanna och hos Mårtenssons, så nu var det min tur och prova. Tummen upp för både goda smaker och enkelheten i rätten! Jag valde att inte ha i någon köttfärs och lade istället till bönor i min sås samt att jag skippade brödet till och bjöd på salami.



Ägg i tomatsås - uovo in purgatorio, 2 pers.
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 burk cocktailtomater
balsamvinäger
salt & svartpeppar
1 nypa socker
1 liten pkt blandade bönor
4 ägg
1 dl riven parmesanost
färsk basilika

Stek löken i lite olja i en panna. Tillsätt tomaterna tillsammans med sitt spad. Krydda med balsamvinäger, salt, peppar samt lite socker. Låt såsen puttra ett par minuter. Tillsätt de avrunna bönorna. Knäck äggen direkt i pannan och låt dem sjuda i såsen till de är så pass klara som du vill ha dem. Jag vill inte ha alltför rinnande gula därför stack jag hål på mina. Strö över riven parmesanost samt lite basilika vid servering. Bjud bröd och/eller någon god charkuteri till.

9 kommentarer:

  1. Jamen den har jag ju sett lite här och där! Måste testa! Låter enkelt och väldigt gott!

  2. Men eller hur? Det måste ju bara vara världens bästa kvalitetsmätning, nästan så vi alla skulle ta patent på en sådan stämpel att ha på de recepten! Alla olika varianter gör dessutom att man vill prova rätten flera många gånger i alla goda versioner.

    Stekpannan förresten är det en sån där de buyer? Är den bra?

  3. Haha, jag lagade det här - i en något annorlunda version - till middag ikväll! Och hördu, FIN stekpanna!

  4. Ja, Mårtenssons, det är en de Buyer. Köpt på rekommendation av Charlotta :-) Jag har inte hunnit steka in den riktigt ännu, men hittills är jag nöjd.

  5. Har också sett det receptet hos många bloggare! :)
    Kanske ska också testa! jag älskar ju ägg så det borde falla mig in i smaken!
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

  6. Det låter ju jättegott! Allt smarrigt i en panna! Måste testas någon gång, tyvärr lägger inte våra hönor så många ägg nu när det är kycklingar och ruvning på gång och man blir så bortskämd med "hemmagjorda" ägg att man drar sig för köpeägg... Men sen när vi fått ihop ett litet lager ska jag prova det här! Kram på dig!

  7. Eller hur, det blir som ett lite utspritt testkök! Och detta är verkligen ett grymt recept, eller receptidé snarare. Mums!

  8. Japp japp! Snart även i ett russinkök! Svårt att låta bli, det verkar ju grymt gott. Skippar nog också färsen... mer sugen på bönor, eller kanske korv?

  9. Tackar för svaret gör vi. Ny stekpanna köpte vi på oss för ett tag sen men vi har tänkt göra ytterligare en investering i den vägen och det lutar åt en d.b.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.