När makaronimaffian bestämmer

2/05/2013

Barnen önskade för ovanlighetens skull spagetti och köttfärssås (ni hör ironin hoppas jag, ha ha), men jag var sugen på något annat vilket ledde till en liten kompromiss vid namn lasagne. Då att ett par av mina favoritkockar som mixar och trixar nere i Ystad blivit läskade av min största favoritkock Jamie Oliver till att laga en annorlunda lasagne spred sig inspirationen in i bistron. Jamie gjorde en långlagad och på så vis smakrik köttfärssås som han sedan använde till fyllning. Han gjorde dessutom en enkel "ostsås" med crème fraiche och riven parmesan. Men eftersom jag tidigare haft fetaost i lasagne både med kyckling, en vegetarisk variant och med aubergine föll valet på det istället. Jag gjorde även en del andra smärre ändringar. Resultatet blev hur som helst en mycket god lasagne som alla åt med god aptit, även jag :-)  Här hittar ni Jamies originalrecept.


Lasagne med fetaoströra 6-8 pers.
½ pkt bacon (70 g) bacon, strimlat
1 krm kanel
2 gula lökar, fint hackade
2-3 vitlöksklyftor, fint hackade
2 morötter, smått tärnade
2 selleristjälkar, smått tärnade
1 knippe färska örter, tex oregano, timjan, rosmarin
1 torkad chili, krossad
600 g köttfärs
2 burkar krossade tomater
1 burk vatten
2 lagerblad
1 pkt färska lasagneplattor
4 dl crème fraiche
200 g fetaost

Sätt ugnen på 175º. Stek bacon och kanel i en stor stekgryta tills det fått färg. Tillsätt sedan grönsakerna, vitlök, chilinoch örter och ett par matskedar olivolja. Rör om och tillsätt därefter köttfärsen. Fräs i ungefär 5 minuter, häll i tomater och vatten. Lägg i lagerbladen och låt alltsammans koka upp. Ställ in grytan i ugnen och låt den stå i 2 timmar eller låt den sjuda på spisplattan på svag värme i 1 ½ timme. Smaka av köttfärssåsen när den är klar med salt och svartpeppar.
Höj temperaturen i ugnen till 200º. Blanda samman crème fraiche med smulad fetaost.
Ringla olivolja i botten på en ugnsform. Bred ut en tredjedel av köttfärssåsen i botten, täck med en tredje del av lasagneplattorna och bred en tredjedel crème fraicheröran ovan på. Upprepa detta ytterligare två gånger. Grädda i ugnen i 30–35 minuter till lasagnen fått fin färg.

Salladen vi åt till var tunt hyvlad vitkål, grovt riven morot och krossad ananas.

12 kommentarer:

  1. Har sett att det har cirkulerat lasagnerecept de senaste dagarna, var längesedan jag lagade det! Tyvärr blir det sällan vi gör det mitt i veckan - tar för lång tid att göra efter jobbet och vi har för dålig framförhållning för att göra det kvällen innan. Skandal. Haha.

  2. Jamies lasagne är finfina grejor! Din version låter inte ett dugg sämre :)

  3. Är jag hungrig eller vad men skulle kunna sätta tänderna i en bit av din mumsiga lasagne med en gång!

  4. Lasagne går alltid hem och det tycker alla i huset om... och med fetaost i vad kan gå fel liksom vännen? Yummie!

  5. Lasange is the shit gahhhh vad gott! kram Sofia

  6. Härligt hur recept och inspiration sprider sig! Jag tyckte den var väldigt god!

  7. Tack för den komplimangen, så glad jag blir (ja, säkert Håkan också när han läser den).
    Kul att du också gav dej på att göra en variant av lasagnen, visst blir det så gott när det får tillagas så länge. Festaost i ostsåsen måste ju vi också prova här, det måste ju bli hur gott som helst.

    Kramar

  8. Ha ha, svårt att stå emot den där maffian men jag tycker att du slingrade dig väldigt bra där med den här lasagnen! Som för övrigt sprider sig som en löpeld. Undrar vad Jamie skulle säga. Om jag vore honom skulle jag bli väldigt stolt i alla fall, vilket bra betyg liksom!

    Godnattkram till dig!

  9. Ser ljuvligt gott ut och jag gillar att använda creme fraiche i lasagne, syrligt och krämigt samtidigt!

  10. Vilken härlig variant av lasagne!

  11. Läckert:) bacon i lasagne låter "fräsigt", det måste testas:)
    Ha en fin onsdag:)
    Kram

  12. Vad gott det låter med fetaost! Det ska jag testa nästa gång kag gör lasagne! :)
    Och bacon låter också gott att tillsätta! :)
    Ha en fin kväll!
    kram kram
    //Lana

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.