En gastronomisk resa till den amerikanska södern

11/11/2012

Jag hade jetlag igår eftersom vi åkte ända till amerikanska södern och tillbaka på bara ett par timmar, men här kommer bilderna från vår resa, hi hi. Allt började förra helgen när vi pratade om vilket kött som går att använda till pulled pork och jag blev pinsamt påmind om att jag hade fått en vildsvinsbog som jag stoppat i frysen. Denna hade jag tänkt använda för det fungerar med både bog och karré, men jag var lite osäker på om jag skulle förstöra vildsvinsbogen. Min man muttlade något om "varför kan du aldrig köra på säkra kort" för han har sett mig svettig slita mitt hår ett antal gånger när jag fått för mig att testa något nytt inför middagsbjudningar. Lyssnade för en gång skull på min man och bestämde att karré skulle jag använda och sedan spann fantasin iväg hur resten av middagen skulle bli. Vi ville att även den andra maten skulle komma från någon av de amerikanska sydstaterna och så här blev det.
När gästerna kom bjöd vi på en variant av den klassiska mint julep som då består av bourbon (amerikansk whisky), lime och mynta. Här hittar ni recept på det.


Apple mint julep, 1 drink
2 cl bourbon
2 cl sour apple (jag tog Bolls)
6 cl färsk pressad äppeljuice (ej från koncentrat)
1 klyfta lime (1/4 lime)
krossad is
färsk mynta

Fyll glasen till hälften med is och ett par blad mynta. Pressa limesaften ur klyftan över isen och lägg i klyftan i glaset. Blanda bourbon, äppellikör samt äppeljuice och slå över isen.

Tillsammans med fördrinken bjöd vi små bollar med hackade kräftstjärtar i smaksatta med cajunkryddor som gav en smygande hetta. Lite annorlunda rätt med kräftor för mig och påminner inte om något jag tillagat med kräftor tidigare.

Cajun crawfish boulettes,  12-15 st.
200 g kräftstjärtar
1 liten gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
½ dl hackad bladpersilja
1 dl ströbröd
1 msk cajun kryddblandning
2 + 1 ägg
1 msk Worcestershire sås
½ tsk tabasco sås
salt & svartpeppar
vetemjöl

Blanda samman kräftstjärtar, lök, persilja och ströbröd. Smaksätt med kryddor och sås. Vispa samman två av äggen. Tillsätt ägg och blanda till en smet. Gör små bollar av smeten. Vispa upp det återstående ägget. Doppa bollarna först i vispat ägg och sedan i mjöl och stek i olja tills gyllenbruna. Servera som tilltugg tillsammans med citron att pressa över.

Vill ni blanda ihop egen cajunblandning så gjorde jag så här.

Cajunkryddblandning
2 ½ msk paprikapulver
1 msk vitlökspulver
1 msk lökpulver
1 msk torkad oregano
½ msk torkad timjan
½ msk cayennepeppar
3 krm svartpeppar
3 krm vitpeppar

Mortla sönder oregano och timjan och blanda sedan samtliga kryddor. Förvara i en burk med tättslutande lock.

Varmrätten var då pulled pork som är fläskkött (går även göra med nötkött) som tillagas på låg temperatur länge tills det blir så pass mört att det går att dra isär med två gafflar, varav namnet. Man har alltså inte släpat en gris över hela gårdsplanen. Det här sådan skön matlagning för allt sköter sig själv. Det är inte ens så noga med temperatur eller tid för du kommer ha ett mört kött i alla fall. Minst 4 timmar skulle jag ändå säga att ni behöver tillaga köttet, men jag vet de som haft köttet inne närmre 10 timmar, fast mellan 5-7 timmar är lagom. Min köttbit vägde drygt 1 kg och var inne i 6-6 ½ timmar på 100°.
Jag har tidigare gjort pulled pork ett par gånger utifrån detta recept, men ville nu testa något nytt och använde mig av liknande kryddor som i min tacokrydda och jag får oblygsamt säga att det blev den bästa pulled pork jag smakat! Jag hade bara riktigt stark BBQ-sås hemma så jag tog lite ketchup också för att inte chocka gästerna plus coca cola som kändes som ett självklart val. Utifrån detta receptet får ni en mild pulled pork utan chilihetta, men detta kan ni reglera själva beroende på gästernas smak.


Pulled pork, 6-8 pers. (beror lite på val av tillbehör)
1-1 ½ kg fläskkarré alt. bog (eller så använder ni nötbog eller högrev)
2 tsk salt
2 tsk rökt paprikapulver (Santa Marias tog jag)
2 tsk spiskummin
1 tsk chilipulver
1 tsk koriander
½ tsk svartpeppar

2 dl coca cola
2 dl grillsås (en del kan bytas ut mot ketchup)

Sätt ugnen på 100-125°. Blanda alla ingredienser till ruben och gnid i köttet med kryddblandningen. Lägg köttet i en gryta med lock som tål ugn, tex en emaljgryta. Har du ingen gryta lägger du köttet i en ugnsform och täcker ordentligt med aluminiumfolie. Häll coca cola och grillsås över köttet. Sätt in i ugnen i  5-7 timmar. När köttet är färdigt ska det lätt gå att plocka isär med två gafflar. Dela köttet i små bitar och blanda med en del av den sky som bildats i grytan.

Det är lite olika vad som serveras tillsammans med köttet. Antingen med coleslaw i (hamburger)bröd och grillad majs och pommes vid sidan om. Eller som vi åt det tillsammans med de tillbehör de flesta känner igen från tacosmiddagarna. Vi hade majs, tärnad paprika, tärnad gurka, blandade bönor, hemgjord tomatsalsa, hemgjord guacamole, gräddfil, riven cheddarost och det skulle även varit hackad lök med som jag glömde. Gästerna fick välja mellan tortillabröd, nachoschips och romansalladsblad att skopa in allt med.


Vi ville även att drycken till maten skulle följa sydstatstemat så vi tog hjälp av en snäll dam på gröna skylten. Det var inte lika enkelt att hitta, men det blev dryck från USA i alla fall. Just amerikanska viner är sällan mitt förstahandsval när jag ska köpa vin, men vi blev tipsade om det röda vinet Red Diamond som visade sig vara ett riktigt bra val. Det är svårt då jag gillar smakrika viner men även kryddstark mat, vilket kan krocka. Nu var inte maten i det allra chilihetaste laget så vinet passade riktigt bra till maten. Ölen vi köpte kunde däremot ha behövt lite mer hetta i maten. De som drack öl till maten testade Miller och Pabst Blue Ribbon, där den sistnämnda hade aningen mer smak.


Efter att ha kikat runt bland olika efterrätter så kändes sötpotatispaj som ett kul alternativ. Hittade ett recept av Leila Lindholm som jag använde mig av eftersom hennes bakverk brukar vara goda. Pajen blir krämig av sötpotatispurén och philadelphiaosten och får en kryddig smak av ingefäran och den rivna muskoten. Pajen skulle räcka till 8 personer, men jag skulle säga det dubbla och då åt vi ändå stora bitar.


Sweet potato pie, 12-16 bitar
Mördegsbotten:
150 g kallt smör 4 dl vetemjöl ½ dl florsocker 1 ekologiskt ägg
 
Fyllning:
500 g sötpotatis, skalad, tärnad och kokt 100 g philadelphiaost ½ dl ljust muskovadosocker 1 dl strösocker 1 tsk vaniljsocker 1 tsk malen ingefära 1 krm malen muskotnöt
½
tsk salt 2 msk majsstärkelse (maizena) 3 ägg 2 msk vispgrädde

Nyp ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl och florsocker. Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte. Plasta in degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter. 
Sätt ugnen på 175°. Kavla ut degen och klä en pajform (min var 28 cm i diameter). Koka sötpotatisen mjuk i lättsaltat vatten. Häll bort vattnet och mixa den till en slät puré. Det behövs cirka 3 dl sötpotatispuré. Låt den svalna.
Vispa philadelphiaost, muskovado- och strösocker krämigt. Tillsätt sötpotatispurén, vaniljsocker, ingefära, muskotnöt, salt och majsstärkelse. Vispa tills smeten är helt slät. Rör försiktigt ner ett ägg i taget. Ha till sist i vispgrädden. Häll smeten över mördegsbotten och grädda pajen i nedre delen av ugnen, i 35-45 minuter, tills den är gyllene.Servera tillsammans med vispad grädde eller vaniljglass.


Vissa av gästerna tyckte det var tröttande att vara på middagsbjudning eftersom det tappades alldeles för lite mat runt bordet och såg till att få en skön bädd att ligga på.


Gästerna visste inte om middagens tema innan de kom, men kolla in Moas naglar hon fixat själv! Passade fint en kväll som denna!


Avslutade kvällen med en drink som trots sitt namn inte var så farlig eller jag gjorde den inte så stark i alla fall. Om ni undrar vad vi har haft grytan till så är det ett perfekt verktyg att krossa is (i en påse) med om ni som jag inte äger en iskross.

Walking the plank, 4 (milda) eller 2 (starkare) drinkar
4 cl southern comfort
4 cl bourbon
tranbärsjuice (jag tog ca 1 ½ dl/glas)

Fyll glas till hälften med krossad is. Blanda lika delar souther comfort med bourbon och fördela i glasen. Fyll upp med tranbärsjuice.

Det som även är lite kul i sammanhanget idag så här på Fars dag, är att min pappa var hemma hos mig i veckan när jag fick Arlas nya kokbok Söndag med posten och hittade där i ett recept på just pulled pork. Han blev nyfiken och inspirerad så det är vad han bjuder på idag! Vi får se vad vi får för tillbehör till köttet hos honom. Och ja pappa lagar själv middagen idag, men han ville det.

19 kommentarer:

  1. pulled pork är verkligen något jag vill testa på, så nu har jag ju ett recept :-), toppen, även sötpotatispajen är något jag måste testa, klippte just ut hennes recept på sötpotatispaj ur en kökstidning

  2. Snacka om att gå "all in" grymt imponerad! Jag har ju fortfarande inte fått tummen och gjort pulled pork. Kanske hade lite pulled pork sandwich överdos efter Kanada ;). De där kräftbollarna måste jag nog testa också ser grymma ut, men whiskey drinkar no thanks ;)

  3. Jag vill också resa iväg på det där matviset!

    :-D

  4. Calle gjorde PP igår och har än så länge ätit det till nattmat, frukost och lunch. Haha! När vi är i USA äter han det ofta men där får man det såklart med ett stort lass pommes till.

    Mint Julep är för övrigt en av mina favoritdrinkar, jag har alltid tyckt att det är ett så coolt namn! God är den också.

    Hoppas ni har haft en fin helg!

    Kram C

  5. Oj. Jag är alldeles matt. Och stum av beundran. Vilken meny! Och visst är amerikanskt ett väldigt bra tema, finns mycket god mat att hämta där!

    Och så blev jag påmind om draget kött igen som jag fortfarande inte har provat, jo, det är möjligt fast man har en matblogg :-) Coca cola i låter väldigt intressant - det har jag inte sett någonstans förut och så passande just när det är amerikanskt tema också!

    Jag skulle verkligen vilja vara med på en bjudning hemma hos dig, amerikanskt tema eller något annat. Du verkar engagera dig så mycket i maten och allt annat för dina gäster. Det måste vara en ynnest att få vara med där.

    Ha en skön söndagskväll!

    Kram Lotta

  6. Mint julep = YaYaflickorna, förevigt förknippat. Känns verkligen så södern som det kan bli, för vår del i alla fall.

    Sådana här bjudningar med röd tråd gillar vi skarpt (ja, bara så det vet det alltså...). Det känns lite extra på nåt vis och det är roligt med teman. Extra kul när även gästerna är med på ett hörn:)
    Tallriken med PP ser något så inbjudande god ut så det vattnas i munnen, precis som sista drinken gör...

    Kram på dej

  7. Vilken härlig resa! Jajamän, mentala matresor är finfint och denna verkar ju ha varit hellyckad. Älskar naglarna, duktigt av henne att fixa dom själv! Söndagskramar i massor!

  8. Haha....min sambo är ungefär som din man. Tycker att jag chansar lite mycket ibland. Gjorde Pulled Pork på Picnicbog i fredags. Gick jättebra. Ska se till att skriva ett inlägg om det snarast. Tror det funkar fint med det vilda svinet också!:)

  9. Jag är helt sålt på pulled pork. Gott och som du skriver, skön matlagning!
    Vi ska ha lite amerikansk Thanksgivingsmiddag och då några av gästerna inte direkt jublar över kalkon som jag gör så funderade jag just på att göra pulled poork också :)

    Gott i alla fall

    Lena från Make Ahead Food

  10. Vilken härlig middagsbjudning! Jag älskar när någon kör ett tema och verkligen går in för det. Och en sån trött och fin voffsing. Kram!

  11. My oh my, vilken bjudning! Fantastiskt att du hittat så många goda och lite annorlunda maträtter att bjuda på! Drinken med Southern comfort lät spännande tycker jag, liksom de där krabbollarna. Mums!

    Här har vi lagat italienskt för hela slanten i dag. Gott det också. Kram på dig!!!

  12. Men du, jag kan helt klart tänka mig att köra många mil till Kalmar för en bjudning som denna. Dina gäster måste stå i kö för att få komma hem till er.

    Kram kram

  13. Hi hi, familjen Wihl bjöd på en kulinarisk middag ser jag!
    Pulled pork är ju så himla gott! Och perfekt mat osm sköter sig själv länge i ugnen=))
    Vi blev bjudna på lammstek hos svärmor igår, hur gott som helst och såååå skönt att bara sätta sig vid dukat bord efter en dags hårt jobb med massa målande. Så nja, jag tror jag hoppar den, kanske om sådär 5 år när vi börjar bli klara hä, ha ha ha ha. Eller då har vi säkert något projekt på G för det måste liksom vi ha;-)
    Ha de fint vännen!
    Kram Anna

  14. Så mycket gott! Har lägen varit sugen på att testa tsötpotatispaj.

  15. Jag har en liten länk till dig i aktuellt inlägg hos mig!

    http://lottakruse.blogspot.se/2012/11/man-blir-val-aldrig-for-gammal-for.html

  16. Hurra för temamiddag! Pulled pork är så himla gott, och pumpapajen måste jag testa! Mums mums.

  17. Oj vilken härlig matresa!!!Imponerad blir man iallafall!!
    Jag har aldrig provat pulled pork men det verkar ju väldigt gott!!!

  18. เล่นง่ายได้เยอะ เครดิตฟรี joker slot online ที่นี่คลิก
    https://www.slot4u.com/joker123

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.