Lillkocken fixar middagen

9/17/2012

Hej mina vänner! Har ni haft en skön helg? Jag har förstått att fler och fler nu lyckats hitta svamp i skogen, så jag måste se till att ge mig ut och snoka i mossan någon ledig dag. Min helg har jag spenderat på jobbet, vilket inte har varit så illa. Snällaste Jakob gjorde ännu en gång sina kollegor glada då han hade bakat chokladtårta och bjöd oss på. Sjukt gott! Han gjorde en variant med smak av mint som ni finner recept på här och en med en lätt smak av apelsin utifrån samma grundrecept.

När jag kom hem från jobbet igår fick jag hjälp av barnen att fixa mysmiddag till oss allihop. När Berra smet ut passade Milia på att duka fint, tja på hennes vis om vi säger så :-) Servetter till alla är viktigt. Lowe ville hjälpa till att laga maten och då vi hade köpt färska spättafiléer så föll valet på hans favorit att steka dem panerade och servera tillsammans med ugnsrostad potatis och remouladsås. Då vi nu lärt oss att göra goda pommes i ugnen gjorde vi detta och fisken panerade vi på klassiskt vis. Jag fick snällt foga mig i att backa undan och låta Lowe sköta det mesta. Gick galant! Det är bara finliret vi behöver jobba på, som att inte får panering i hela köket och inte kasta fisken ned i pannan så det stänker ned hela kocklaget. Så här fint blev resultatet!



Fish'n'chips, 4 pers.
600-700 g rödspättafilé (jag delade dem på mitten eftersom mindre bitar är lättare att hantera)
1 tsk salt
1 ½ dl ströbröd
1 dl mjöl
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
2 ägg, uppvispade
smör! att steka i

Torka av fisken lite och salta den. Blanda ströbröd med mjöl samt kryddorna. (All panering går kanske inte åt, men vi räknade med en del spill) Vänd fisken först i det uppvispade ägget och sedan i ströbrödsblandningen. Låt vila en liten stund. Stek fisken i smör och låt sedan rinna av på papper för att behålla krispigheten.

Pommes
1 kg potatis, skalad och skuren i lillfingerstora stavar
olivolja
flingsalt

Sätt ugnen på 250°. Sprid ut potatisstavarna på en pappersklädd plåt. Stänk över lite olivolja och vänd runt. Strö över flingsalt. Ugnsstek i 20 minuter, ta ut efter halva tiden och vänd runt.

Remouladsås
1 ½ dl turkisk yoghurt el. crème fraiche (beror på hur krämig/fet man vill ha den)
1 ½ dl majonäs
3/4 dl pickles, hackad (har man hemgjord är det kanon, annars finns det på burk)
1 msk kapris, hackad
1 msk gräslök, finklippt
lite salt & vitpeppar

Blanda ihop yoghurt och majonäs. Vänd sedan ned hackad pickles, kapris, gräslök och smaka av.

Servera allt tillsammans och gärna med en mild vitvinsvinäger att stänka över.

Jag hann bara ta ett par bilder med mobilen på Lowe när han fixade till fisken innan lillasyster dök upp och också ville vara med. Och med två barn som panerar fisk var det inte läge att fota en massa.

Ikväll dras en vinnare! Eller snarare två kan man säga eftersom vinnaren får ta med sig en vän på ölprovningen.

15 kommentarer:

  1. Ingen tvekan om att han går i mammas fotspår! Vi ser fram emot att kunna följa Lowes bistro så småningom.

  2. Vill gärnas anmäla mej till tävlingen om ölprovningen om det inte är för sent Hälsningar Anita Jonsson

  3. Nu förstår jag inte hur du menar... Kan man inte fota med två barn som går loss bland ströbröd och mjöl?! Hi hi, jodå. Jag hajar :-) Himla kul att de vill vara med i köket, tycker det är en fantastisk sysselsättning för barn och nog lär de sig massor.

    Tårta med både mint- och apelsinsmak låter inte dumt. Förstår att det underlättade jobbhelgen!

    Fin vecka till dig och familjen - och lycka till i svampskogen!

    Kram Lotta

  4. Så duktig liten kock, kan tänka mig vilket kaos det skulle vara om vår 2 och 4-åring skulle panera fisk i mitt kök :-)

  5. WOW, han kan han! Inte dåligt alls med två hjälpredor i köket, kanske ni kan tänka er att hyra ut dom vid behov? :)
    Man ser verkligen hur fokuserad Lowe är på det han gör, underbart.

    Håller tummarna...

    Kramar

  6. Han har bra smak han! Kan man hyra in dessa hjälpredor? ;) Vad sugen jag blev på fish'n'chips...

  7. Vad härliga dina barn är som lagar maten!!
    Spätta älskar jag men det var längesen nu vi åt det.

  8. Vilken kock! Ni kommer att få flera roliga stunder tillsammans i köket!

  9. Lowe är varmt välkommen att fixa middagen hemma hos oss också! :-)

  10. Hälsa Lowe att han gärna får komma hit och fixa middag till mig, jag känner starkt att en Lowe är precis vad jag behöver!

  11. Vilka grymma barn du har! OCh vilken härlig mat! Sitter och är lite kvällshungrig så det var inte så bra att kika in här upptäckte jag...

  12. Vilka duktiga hjälpredor du har, härligt att se ;)

  13. vilken liten mästerkock! härligt att kunna få hjälp i köket :) sen att det blir lite stökigt får man väl räkna med, hellre det än att de inte vill hjälpa till alls tänker jag! och maten ser kanongod ut, de gjorde ju nästan detta fast med scampi istället på celebrity masterchef igår, men du kan hälsa Lowe att hans var ser betydligt mycket godare ut!

  14. Han ska nog bli kock va?! :) Så gott med fish & chips, åt det till lunch på puben häromdagen. Mums!

  15. Visst är det kul när barnen vill vara med och laga mat! :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.