Knäckig krusbärspaj

7/17/2012

Eftersom mina krusbärsbuskar ännu inte ger några stora mängder bär fick jag ett par liter krusbär av min mamma. Men vad hittar man på med krusbär? Ja, bort sett från saft, marmelad och sylt då. Krusbär är inte det bär som dyker upp i flest bärrecept precis. Så kom gärna med tips. Jag tror jag ska koka ihop en kompott på lite av dem och använda i glass eller göra lite chutney. Medan jag fundera på vad jag ska göra med bären passade jag på att använda några som fyllning i en paj. Detta receptet är en favorit som jag brukar ha rabarber i, men lite syrliga krusbär passade precis lika bra. Pajskalet blir lite segt och knäckigt, tänk er sedan en sötsyrlig fyllning och på toppen ett smuligt täcke med valnötter och mörk choklad. Servera den ljummen tillsammans med glass eller vaniljvisp och ni har en fin fika att bjuda ett par vänner på.

Knäckig krusbärspaj med smultäcke, valnötter och mörk choklad
3 dl vetemjöl
1 ½ dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
150 g smält smör

5 dl krusbär, halverade
½ dl strösocker
1 msk potatismjöl

Smultäcke:
1 dl valnötter, grovhackade
1 dl vetemjöl
½ dl strösocker
75 g smör
50 g mörk choklad

Sätt ugnen på 175°. Blanda de torra ingredienserna till pajdegen i en skål, häll över det smälta smöret och blanda ihop till en deg. Tryck ut i en pajform (26 cm i diameter). Förgrädda pajskalet i 10 minuter.
Blanda krusbärsbitarna med socker och potatismjöl, fördela i pajskalet. Smula ihop allt till smultäcket utom den mörka chokladen, blanda i den sist. Strö smultäcket över krusbären. Grädda i 35-40 minuter.


Vaniljvisp
3 dl vispgrädde
3 äggulor
3 msk strösocker
1 ½ tsk vaniljsocker

Vispa grädden. Vispa ner äggula, strösocker och vaniljsocker. Servera såsen till pajen.

19 kommentarer:

  1. jag såg ett recept på krusbärspaj med marängtäcke häromdagen som jag blev lite sugen på, men vi har inga krusbär och de bären finns ju inte direkt att köpa i frysdisken... men krusbärskräm kan du väl alltid göra? och krusbärssaft och allt sånt som man brukar göra med bär går väl att göra med krusbär också? krusbärskyckling? ;)

  2. Den lät ju hur god som helst,den måste jag testa;)
    Tack för alla goda recept, många av dina används här hemma.
    Kram

  3. Anonym sa...

    Åhhh vad gott jag älskar ljudböcker mysigt kram Sofia

  4. Krusbär är mina favvos. Testa krusbärschutney, suveränt gott till både kött & ost.

  5. Åh, det är hundra år sedan jag åt krusbär! Eller i alla fall väldigt länge sen, när jag var i tonåren kanske medan vi hade krusbärsbuskar kvar på landet. Älskade att ta dem direkt från grenarna... Har nog aldrig ätit det annat än "naturellt" men hittade ett bröd med krusbär, kan det vara något?

    http://www.alltommat.se/recept/Skordebrod-med-krusbar-2738

    Krusbär i sallad borde funka också, med andra grönsaker och ost som t.ex. grillad halloumi eller fetaost, precis som alla möjliga kombinationer nu med frukt i sallader. Ska bli spännande att se vad du hittar på med dina egna krusbär när du har tillräckligt!

  6. Krusbär är gott! Gillar kräm. Knäckig paj är ju smarrigt. Dessutom med choklad!

  7. Instämmer med Nina, krusbärschutney är så himla gott!

    Den här pajen såg ljuvligt god ut, ska testa. Stor kram!

  8. Men så gott det lät! Det var länge sedan jag åt krusbär!

  9. åh vilken härlig paj,så gott med krusbär,mina favoriter är de röda,yummi

  10. Halloj!!!
    Då var vi hemma igen från en liten tripp:)) Och som alltid borta bra men hemma bäst;)) Vi har haft det riktigt skönt och jag har även träffat en bloggvän i Stockholm.
    Just nu råder det mest nyckfulla väder man kan skåda. världens regnskur och sedan skiner solen upp… Vad ska man göra liksom?!???
    Så mycket gott du har gjort, oj det blir till att frossa i alla härliga recept!!
    Ha de fint!
    Kram kram!

  11. Mmm.. god paj. Annars när jag tänker på krusbär kommer jag att tänka på krusbärskrämen som mamma gjorde hemma på våra krusbär.Den var väldigt god.

  12. Det var många tips! lite chutney tror jag det får bli i alla fall och så får jag testa som Lotta säger i sallad. Vilken frukt är inte god ihop med ost liksom?
    Jessica vad roligt att ni har hittat recept ni gillar :-)

  13. Men vad gott fick lite krusbär i dag tack för inspirationen :)

  14. Krusbär har aldrig stått högt på min lista, tyckte att det var så fasligt sura när jag var liten! Det var ju dock ett tag sedan så jag ska helt klart prova när jag kommer hem igen :=)

  15. Krusbär använder jag till kräm, marmelad, paj och ibland som bullfyllning. Bara sött alltså!

  16. Aldrig aldrig gjort krusbärspaj och nu undrar jag ju varför?!

  17. Fick krusbär av en mycket snäll arbetskamrat. Kollade in din blogg, som jag för övrigt fått mycket inspiration från, och hittade detta goda pajrecept. Bjöd jobbarkompisarna på denna idag och de blev en riktigt succe :)
    Tack, tack "Remsan"!

  18. Annika, vad roligt att pajen gick hem! Men så är det en av mina favoriter också ;-)

  19. Denna står i ugnen nu. Verkar lovande😋

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.