Rabarberdricka

5/27/2012

Vad är sommar för dig? Om jag tänker på barndomens somrar så förknippas de med en massa utomhuslek, att bygga kojor lite för högt upp, leka alldeles för nära ån, komma hem för sent (hm... en arg pappa på cykel), plocka blommor på grannens tomt (de växte ut genom staket...) och en massa annat bus. Om jag tänker sommarmatsminnen så blir det en massa frukt som poppar upp. Palla sommaräpplen, smultron på strån så klart, plocka jordgubbar (värsta sommarjobbet ever!), njuta av jordgubbar med mjölk, äta krusbär och vinbär direkt från buskarna, mammas rabarberkräm och i väntan på denna sockerdoppade rabarber. Brukade ni doppa rabarberstjälkar i socker och äta? Det är så där härligt söt-surt och gott. Precis som min rabarberdricka. Jag brukar inte koka rabarbersaft utan göra rabarberdricka istället. Finns ingen bättre törstsläckare en varm sommardag. Hur röd eller rosa den blir beror helt på hur röda rabarberna är. Oftast blir min inte så här röd utan mer prinsessrosa. Oavsett färg blir den underbart god, så lova att ni gör en sats!



Remsans rabarberdricka, ca 2 l
1 kg rabarber, i små bitar
1 citron (kravmärkt), i skivor
1 ½ tsk citronsyra
1 liter kokhett vatten
4 dl socker/ liter avrunnen saft

Lägg rabarberbitar och citronskivor i en hink eller stor skål (ej i aluminium). Strö över citronsyran och slå sedan över det uppkokta vattnet. Täck med en handduk och ställ kallt (tex i kylskåpet) i 2 dygn. Sila saften genom en handduk i ett durkslag om du inte har någon silställning. Rör ned sockret och rör till det löst sig. Häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara i kyl, eller i frys vid längre förvaring eftersom den inte är kokt.
Späd med önskad mängd iskallt vatten och njut av en het sommardag.

Detta blir mitt bidrag till Månaderns sötsak där temat för maj är sommar och rabarber är verkligen sommar för mig!

Psst... För er andra drinktokiga där ute, så passar rabarberdrickan utmärkt ihop med lite vaniljvodka och sockerdricka ;-)


21 kommentarer:

  1. Mums!!

  2. Anonym sa...

    Ja detta är så himla gott.Har inte provat med vaniljvodka dock.Får göra det i sommar:)
    Annie

  3. Åhh ,det där såg gott ut!!! Och du måste ju bara vara drinkarnas mästarinna;))
    Ha en fin dag idag!
    Kramar Anna

  4. Mums så gott! Jag har aldrig doppat rabarber i socker, men det låter ju roligt och gott :)

  5. att doppa rabarber i socker är den enda rabarbergrej som jag gillar (förutom den nya upptäckten att ha den i mat då) men rabarbersaft, -paj och -kräm är ingen favorit hos mig. kanske att den skulle vara god som drink då, men det får jag ju ta reda på nästa sommar isf :)

    hoppas du blir lite bortskämd idag på mors dag!

  6. Å, jag blev genast väldigt tilltalad av ditt lilla ps. Önskar att jag hade en terass, lite solsken, en solstol och en kanna full...

  7. Jag lovar! :) Gjorde förra året och den blev jättebra!

  8. Åh, det ser smarrigt ut! Vilken härlig färg :0)

  9. Vilken färg det är på drickan, härligt. Och det där PS.et gillar även vi:)

    Fina barndomsminnen där, minns att somrarna kändes så ofantligt mycket längre än vad de gör nu, det var aldrig dåligt väder, barfotafötterna tvättades i handfatet på toa varje kväll innan läggdags och det var plåster på knäna... Istället för jordgubbsplockning ägnade Håkan sig åt golfbollsplockning:)

  10. Fick en hög med rabarber av mina föräldrar. Blir nog en omgång saft till. Så gott! Går liksom inte att köpa!

  11. Hmm... det låter allt som att det finns någon som Milia brås på. ;-)
    Ska absolut testa din rabarberdricka! (Färdkost på lördag, måhända? ;-)

  12. Den där drinken låter inte alls illa faktiskt. Jag ska göra rabarberlikör i dagarna, ska också bli spännande.

    Kram Malin

  13. Mmmm, jag har redan gjort saft men din dricka ser väldans god ut! Klart att jag provar den! Tack!!!

  14. Testa den ni som inte redan gjort det. Oavsett om ni vi ha en törstsläckare eller blanda sommarbål.
    Pernilla, jag jobbade på mors dag och smet upp först av alla, men sedan fick jag pedikyr av lillasysters dotter i väntan på grillat som pappa fixade. Och så hade mina barn varit duktiga och handlat paket alldeles själva ;-)
    Håkan, golfbollsplockning låter som ett litet roligare sommarjobb, men bara lite.
    Helena, klart vi måste ha någon god färskost på vägen på lördag. Vad det gäller Milia brås hon bara på sin pappa ;-)

  15. Underbar färg på den drickan, måste testas här också!

    Sommarminnen, himmel... det finns många naggande goda. Visst känns det som om tiden på 10 v sommarlov kändes som en evighet? Nu går 10 v på 10 minuter... nästan!

  16. Visst är det vackert med rabarberdricka/saft! Härlig färg blir det .. Ser jättegod ut!
    =)

  17. Vilken härlig sommardricka, får väl helt enkelt ragga lite rabarber.

  18. Vilket tjusigt och frestande foto!

  19. Åh jag har massa rabarber och det skulle ju sitta fint med rabarberdricka till nästa veckas student!
    // Lena

  20. Vilken härlig färg. Ser verkligen läskande ut! :)

  21. Oj, oj, oj så gott detta blev!!! Hmm. fast jag fick bara lite drygt 1 liter:( Skall sparas till midsomma roch första drinken;)
    Kram kram

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.