Ta vara på tomater

10/06/2011

Nu när äntligen mina tomater mognar så har vi haft tomater i stora mängder. Självklart är de goda att äta som de är, men att göra hemgjord tomatsås slår den färdiga man köper med hästlängder. Har ni inte egna tomatplantor att plocka tomater ifrån, så tycker jag ändå att ni kan köpa hem några extra och testa att göra egen sås på. Denna gång blev tomatsåsen basen till en gryta med indiska smaker. Indiska grytor kan vara knepigt att få till den rätta kryddningen på. Vill att det ska bli en djup kryddig smak på maten. Ni som brukar äta indiskt förstår vad jag menar. Men denna gången blev det så bra.


Indisk lammcurry a la Remsan, 4 pers.
700-800 g grytbitar av lamm
lite vetemjöl
4 dl tomatsås, se nedan
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 lagerblad
1 tsk paprikapulver
1 tsk malen spiskummin
1 tsk malen kanel
1 tsk manel kardemumma
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar

Vänd köttbitarna i lite vetemjöl. Bryn dem runt om i lite olja. Tillsätt tomatsås, lök och kryddor. Låt grytan småputtra i 30-45 minuter tills köttet är mört. Servera tillsammans med ris eller couscous och sallad.

Tomatsås på långsamt ugnsbakade tomater, ca 4 dl
~700 g tomater, (beroende på storlek) delade i klyftor eller halvor
råsocker
salt
svartpeppar

Sätt ugnen på 75-100˚ (ju lägre temperatur desto bättre). Lägg tomatbitarna i en ugnsform. Strö över råsocker samt lite salt och peppar. Låt tomaterna mjukna sakta i ugnen i 1-2 timmar. Mixa dem sedan till en slät tomatsås. Vill du göra en komplett tomatsås så kika in här.

8 kommentarer:

  1. Guuu så gott!!! Härligt recept, varje gång jag lagat indiskt har det varit med hjälp av halvfabrikat...men detta verkade både lätt och ljuvligt gott!!

    /Maria
    www.matochliteannat.wordpress.com

  2. Har aldrig lagat indiskt men detta skall jag nog klara av :-)

    Sedan -98 då jag träffade min man har jag ätit lamm och det är så gott!

  3. Åh, det låter så gott och ser gott ut också :) Jag har börjar gilla indisk mat under vår tid i Singapore och lagat själv olika indiska grytor/såser och naanbröd, så gott! Ha en fin helg!

  4. Indisk mat är verkligen jättegott, gör det dock sällan hemma eftersom det går att få tag i bra indisk mat typ överallt i denna stan. Men nu blev jag sugen att testa, och att kanske göra naanbröd till.:)

    Trevlig helg!!

  5. Ett tips är att bryna kryddorna för att få ut maximalt med smak. Indisk är ju så gott! Sparar receptet!

  6. Lamm, absolut! Egen tomatsås, absolut (vi gör oftast den du gjorde till dina goda tonfiskbiffar, som du ju länkar till -såg vi nu:)!
    Men indiska kryddor... nja... Det går inte riktigt hem i ena halvan av köket, tyvärr.

    En riktigt skön helg önskar vi dej!

  7. åh, det låter ju jättegott! =)

  8. Tack för tipset Sofie. Ska testa det nästa gång.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.