Stinggurra

10/12/2011


Jag blev inspirerad av Moma att göra inlagd gurka med lite hetta. För visst måste det bli gott om den vanliga ättiksgurkan får ett stinga av chili. Nu är jag inte en lika truff brud som Moma, så jag vågade inte ha habanero i min. För de fina gula frukterna som kom med posten har jag inte riktigt klurat färdigt på ännu, vilka rätter som ska hettas till med dem. Nu måste jag bara vänta ett par veckor så att gurkan får stå och gotta till sig ordentligt. Frågan är bara hur länge jag står ut att vänta... Är redan sugen på knäckemacka med leverpastej och min fina gurka på. När jag var i tonåren har jag ett tag dille på att pressa ned vitlök i bredbar leverpastej, bre på husmans knäcke och sedan toppa med gurka. Om jag fick kyssa många pojkar? Ja, det kan ni fundera på ;-) Numera kysser jag bara en kille och han kommer kanske inte vilja ha min vitlökspastej, men med all säkerhet min gurka. Och en kyss så klart! Grundreceptet kommer från Johan.



Smörgåsgurka med sting (min glasburk rymmer 3/4 L)
500 g västeråsgurka, skivad
300 g vatten
50 g salt
100 g vatten
100 g ättikssprit
170 g socker
1 tsk senapsfrön
1 chili
1 feferoni

Häll vatten och salt i en bunke. Rör runt så att saltet löser sig ordentligt. Lägg ner gurkskivorna i vattnet och täck med plastfolie. Låt stå framme ett dygn.
Ta upp gurkan och låt den rinna av i ett durkslag. Häll vatten, ättikssprit, socker och senapsfrön i en kastrull. Låt koka upp och ta från spisen. Lägg gurkan i en väl rengjord burk. Häll över ättikslagen som ska täcka gurkskivorna och avsluta med att fördela eventuella senapsfrön som gömt sig kvar i kastrullen. Sätt lock på burken, ställ mörkt och svalt. Låt stå och gotta till sig i någon månad.

11 kommentarer:

  1. Riktigt fin bild! Chili i gurkburken var nåt nytt, liksom vitlök i leverpastejen... kanske nåt att ta med till jobbet och börja tillverka...

  2. Vilken fin bild! Det här tror jag Olof skulle älska! Borde fjäska någon dag och göra det till honom.

  3. Just det, där sa du nåt, jag har glömt att smaka mina... :-)

  4. älskar leverpastej o gurka! Vitlök i var något nytt. Har aldrig lagt in gurkor. Trodde det var slut på västeråsgurkor? Får nog leta fatt på några... Låter gott med chili i.

  5. Asså vitlök i leverpastej låter ju hur gott som helst! :) Och finfin gurka!

  6. Ser jättegott och fräscht ut...jättefin bild.

  7. Wow! Så fin burken är! Ser så läcker ut!
    Kramen

  8. Hemmagurka är det bästa som finns. Jag kan smäcka i mig en hel burk själv, rak upp och ner. Kanske skulle en chili göra att jag bromsas :D Det låter sannerligen kalasgott....hemmagurka får det bli! :D

  9. Jag älskar smörgåsgurka på bredbar leverpastej! :-)

    Vart har du köpt den fina rödrutiga kökshandduken i det förra inlägget?

  10. "Kökshandduken" är en tygservett som inte har en aning om vart den kommer ifrån.
    Och sätt igång och lägg in lite gurka! Man kan ju skippa chilin eller så lever man lite galet och doppar ned en habanero.

  11. Så läckert! Och gott det ser ut! Kanske man skulle göra...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.