Bra ihopplockat

9/26/2011

Idag passerade jag 300 poäng i tävlingen Årets Hemmakock 2011! Tätt efter kommer Sofie Thiger från Hägersten. Spännande värre! Och jag vet inte hur jag ska beskriva mitt sinnestillstånd... Jag är helt övertygad om att jag kommer svimma om jag går upp på scenen och lagar mat inför publik. Samtidigt som jag vill vinna. Kanske allt löser sig, fast på annat sätt, då jag troligen kommer hamna på någon akutmottagning innan detta är klart... :-)

Nu något mindre dramatiskt. Det är många gånger när man rensar i kylskåp och skafferi som de bästa middagarna uppstår, eller hur? Denna gång hade jag en halv citron som behövde gå åt, en skvätt pesto över, spenat som snart skulle ge upp...
När jag lagade denna rätt så hann jag inte äta med familjen för jag skulle träna, utan åt senare när jag kom hem igen. Lowe frågade då: -Ska du äta samma kyckling som vi åt?
Han lät lite förvånad, så jag frågade: -Ja, var den inte god?
-Skojar du?! Den var så god så att jag nästan dog!
Nu överlevde hela familjen som tur var, men alla tyckte det blev väldigt gott. Ibland behövs det bara lite rester och annat från skåpen.

Tomatfylld kyckling med pestotäcke, 4 pers.
4 små kycklingfiléer, ca 600 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 soltorkade tomater, strimlade
1 rödlök, hackad
1 vitlöksklyfta, riven
1 msk olivolja
½ citron, rivet skal och saft
4 msk pesto
1 dl riven parmesanost

300 g fullkornsspagetti eller annan pasta
200 g färsk spenat
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
valnötter

Skär en ficka i varje kycklingfilé och krydda dem runt om med salt och peppar. Blanda ihop soltorkade tomater, röd lök, vitlök med olivolja samt citronskal och saft. Fyll filéerna med röran. Lägg dem i en ugnsform. Bred ca 1 msk pesto över varje filé och strö sedan över parmesan. Tillaga mitt i ugnen i 20-25 minuter. Koka under tiden pastan. Fräs vitlöken hastigt tillsammans med spenaten i en panna och vänd sedan ned i spagettin. Servera kycklingen tillsammans med pastan och strö över lite valnötter.

9 kommentarer:

  1. Grattis, igen, så himla kul! Du kommer säkert att fixa det hur bra som helst, får verkligen inte hoppas du hamnar på akuten!
    Låter som en väldigt god kyltömmarmiddag, inget dåligt betyg från Love:)

  2. Jag tror på dig, inte en chans att du skulle tillåta att du hamnar på akuten - du ska ju tävla inför publik och du kommer älska det (YAY!) ;)

    Jag ÄLSKAR att tömma kylskåpet! Dels för de spännande rätter man kan knåpa ihop, dels för att jag då vet att det snart är dags att fylla på ;) Härligt betyg, låter som att det inte är sista gången du lagar den rätten!

  3. Du kommer klara det galant! Härliga smaker i maträtten!

  4. Förstår att det är nervöst men vilken utmaning och kul grej!!
    Underbara ungar! Bra betyg. Tycker det är väldigt svårt att tillfredsställa barn med mat. De flesta är väldigt kräsna i min bekantskapskrets. Antagligen är dina väldigt väluppfostrade...;)

  5. Visst är kylskåpsrensningar den bästa källan till kreativitet, och detta låter sjukt gott. Klockren beskrivning av Lowe. :)

  6. Det kommer gå galant hörredu! Heja heja, nu får vi se till att du behåller ledningen ända till fredag (?).

    Så god att jag nästan dog, jamen det är ju så man känner det ibland! :)

  7. bästa kommentaren från lowe där, bättre betyg än så blir det ju inte :) så det är väl liksom självklart att du ska vara med i finalen på årets hemmakock! det kommer gå skitbra!

    och jag vill ju gärna vara lik zooey deschanel, så jag tänker bestämma mig för att det är jag nog och säga tack för komplimangen ;)

  8. Jag har redan börjat med att fila på Hejaplakaten!!

  9. HEJAHEJAHEJA!!!!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.