Här har ni ert helgpyssel

5/06/2011

När jag för många år sedan gjorde praktik i Sheffield så åt jag en baguett med något som jag antar var en variant av pulled pork. Rätten kommer ursprungligen ifrån Mexico (kallas där carnitas), men finns i flera andra länder i olika varianter och med olika sorters kött, ja till och med skiljer det sig vilken del på djuret som används. Köttet tillagas länge och på låg temperatur vilket gör köttet så mört att det går att dra/pilla isär med händerna (varav namnet). Köttet kan serveras på en mängd olika sätt, vanligast är med samma tillbehör som till tacos eller som fyllning i smörgåsar/subs.  Jag minns att jag åt det i England tillsammans med coleslaw och det var väldigt gott.  Nu testade vi lite olika tillbehör och åt köttet i tortillabröd. Svårt att säga vad som var godast. Men köttet blev väldigt gott, så jag hade nog kunnat sitta och äta bara köttet tillsammans med coleslaw. Nästa gång kommer jag ha i mer kryddor, så jag har lagt till dem i parentes i receptet. Här hittar ni mitt recept på coleslaw. Så släng in en bit kött i ugnen i helgen, medan ni njuter av det fina vädret.


Pulled pork, 4-6 pers.
1-1 ½ kg benfri hel fläskkarré (går att göra med vildsvin eller nötkött också)
½ dl BBQ-sås eller ketchup
½ dl olivolja
2 vitlöksklyftor, pressade
2 msk kinesisk soya
2 msk balsamvinäger
2 msk råsocker
2 tsk chipotle pasta eller sambal oelek
1½ tsk svartpeppar
(paprikapulver)
(spiskummin)

Sätt ugnen på 125°. Blanda alla ingredienser till marinaden och gnid i köttet med kryddblandningen. Lägg köttet i en gryta med lock som tål ugn, tex en emaljgryta. Sätt in i ugnen i  5-7 h, beroende på hur stor köttbit. Min vägde 1 kg och var inne i 5 timmar. När köttet är färdigt ska det lätt gå att plocka isär, testa med två gafflar. Dela köttet i små bitar och blanda med den sky som bildats i grytan. Servera tillsammans med valfria tillbehör.


Tja, vad tror ni? Vågar ni testa?  Köttet blir verkligen mört och fint, sedan får man själv välja hur man vill servera det.


Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Ser supergott ut :-)

  2. Det där såg inte dumt ut :)

  3. jag skulle verkligen vilja testa att göra det själv, men jag har ingen sån gryta som går att ha i ugnen :(

    jag tror att vi brukade få det tillsammans med strips och den där *piiip* gravyn som alltid skulle vara till allt i skolmatsalen när jag bodde i brighton och då var det ju inte så himla kul, alltså köttet var ju gott men tillbehören gjorde ju ner det en del så det vore ju kul att testa med goda tillbehör!

  4. Gottigott är det! Jag gjorde också pulled pork för ett tag sen men bakade mitt eget bröd till också. Jättegott blev det men sen tyckte jag att blogginlägget blev så långt så jag har inte lyckats skriva klart det än! Haha, skärpning på mig! Din pulled pork så också smaskens ut! Önskar en trevlig helg!

  5. Testade också detta för inte så längesedan och det är så grymt gott! Tack för tipset med coleslaw, det lär ju vara en perfekt kombo!

  6. Äsch, vi måste få tummarna ur och göra detta snart... det låter ju hur gott som!

    Tack så väldans för gratulationerna hos oss,
    kram!

  7. pulled pork blev calle bjuden på hos våra kompisar och han älskade det! kan tänka mig att det är en riktig höjdare om man äter kött. tyckte kidsen om det?

  8. Vikingamat...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.