Julgodis!

12/21/2010

Efter Helenas och mitt julstök i bistron så har det varit dåligt med julgodistillverkningen där. Men nu när det vankades jullunch på jobbet tänkte jag att ändå fick bidra med lite julgotter. Men som de flesta år är det alltid något godis som inte blir som jag tänkt mig. Bland annat en hemskt vit choklad som inte gick att smälta. Jodå, jag kan smälta choklad över vattenbad och i micron. Men detta var chokladen gud glömde. Det hela slutade med en stor hård boll av vit choklad! Men lite godis gick att äta i alla fall, så som...

Peppermint bark, som bästa Charlotta tipsat om.
200 g mörk choklad 70 %
200 g vit choklad + några droppar röd hushållsfärg
1 ½ dl polkakgrisar, krossade

Smält den mörka chokladen och bred ut ett tunt lager på ett bakplåtspapper och låt stelna. Smält den vita chokladen, tillsätt eventuellt lite röd färg, och bred ut den försiktigt över den mörka chokladen. Strö över polkagriskross. Låt stelna och skär i rutor.


Cake pops
med ballerina pepparkaka. De har en strykande åtgång...

Eftersom så många är lyriska över boutybollarna, så bestämde jag mig för att testa. Och de är goda, men jag brukar göra müslikulor som också innehåller kolasmet och kokos, som jag tycker slår dessa. Detta håller dock inte barnen med om.

Boutybollar (fast jag gjorde hjärtan), 40 st
50 g smör
½ dl ljus sirap
½ dl florsocker
2 dl vispgrädde
200 g kokosflingor

ca 200 g valfri choklad (på bilden med mörk choklad, gjorde även några bollar med ljus choklad)

Koka smör, sirap, florsocker och vispgrädde i ca 5 minuter, tills kolasmeten tjocknat lite. Rör ned kokosflingorna. Låt massan svalna något innan du rullar kulor av den. Låt sedan kulorna stelna lite kylen någon timmer innan du doppar dem i smält choklad. Jag fyllde isform från ikea och stoppade i frysen ca 1 timme, tryckte ut hjärtanen och doppade i choklad.


Johanna Westmans chokladdoppade lakritskolor med flingsalt, 60 st.
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
3/4 dl turkisk peppar (jag tycker gott man kan ta 1 dl)
2 tsk smör
200 g mörk choklad 70% (ta inte ljus eller blockchoklad...)

Klä en form, ca 20 x 30 centimeter, med bakplåtspapper. Krossa/hacka karamellerna. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock tills termometern visar ca 120°. Rör om då och då. Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna. Smält chokladen i vattenbad och låt den svalna. Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett bakplåtspapper. Strö lite flingsalt på toppen innan chokladen har stelnat.

Smörkola med flingsalt, 40 st.
100 g smör
3 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 dl sirap, jag tog mörk
1 vaniljstång, snittad och urskrapad
flingsalt

Koka upp smör, socker, grädde, sirap och vaniljfrön + stång. Koka tills kolan uppnår ca 125° (jag pysslade med annat en liten liten stund...oops!). Rör någon gång under tiden med träslev. Häll upp på bakplåtspapper och låt stelna något innan du strör över lite flingsalt.




Och så blandade jag min nya favorit-nötmix (mandlar, macadamiennötter, cashewnötter och jordnötter med havssalt) med smält choklad. Jag tycker det är jättegott med salta nötter i chokladgodiset, men det är helt en smak sak. Det går precis lika bra med naturella nötter.

11 kommentarer:

  1. Jisses va godis! Håller med dig om att salt och choklad är en riktigt killer!

  2. Smörkola med havssalt låter ju sjuukt gott! Antar att ingen har missat att jag gillar havssalt...

  3. Ser galet gott ut! Jag som inte skulle göra mer julgodis ju... Ser så gott ut med kola och havssalt!

  4. "Lite julgotter"... Vi har gjort lite och då har vi gjort två sorter... Flitens lampa har verkligen lyst hos dej!
    Hjärtformen var ju superfin!

  5. Ohh my goosh så mycket gott! Och vad roligt att ni medverkat i radio tillsammans. Ska pröva de omtalade bountybitarna :)

  6. Oj vad mkt gott du har gjort, man vill ju bara smaka på allt!!!

  7. Men gud va mkt gott!!! Jag blir alldeles drägglig!!! God jul till dig! Kram Anna

  8. Åh vad mycket gott du gjort..
    God jul på dig..

  9. Oj, vad mycket gott!!

  10. Skrev du "lite julgotter"? ;-)

  11. Ååh vad gott allt såg ut speciellt de första med polkasmak. De ska jag definitivt testa på!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.