Juldesserter och julgodis

12/08/2010

Nu var det ju så att Helena var med mig i radion och var vore ett program då utan underbart goda desserter?! Helena är queen of desserts. Och så klart såg hon till att där fanns två olika. Innan programmet hade hon förberett en vackert gul, mjuk och len, lagom söt alldeles alldeles underbar saffransparfait. Gör den till uppesittarkvällen eller byt ut ostkakan eller vad ni nu äter på julaftonskväll. Jag hade före programmet rostat (läs bränt lite grand) nötter i ugnen som skulle sprida juldofter..., men vi testade även att rosta dem i en stekpanna (bytte ut honung och farin mot 2 msk florsocker och använde naturella nötter).
Som om detta inte vore nog, så gjorde Helena en lingon- och pepparkaksmousse i programmet. Även detta en perfekt dessert i adventstider. Som Mari sa: "Den bara smälter i munnen". Jag kan skriva under på att den även är god fryst.


Helena hade även gjort lakritskolor som hon doppade i mörk choklad och toppade med flingsalt. Oh my gosh! Kolorna har en precis lagom smak av lakrits som blir så god tillsammans med chokladen och saltet. Skippa inte saltet för det sätter en god tvist på kolorna.
Här håller vi på att doppa godis, som sedan fick stelna i vinterkylan för att sedan skäras till lite snyggt.



Mitt bidrag till de sötare inslagen blev müslikulor som vi doppade i olika sorters choklad. Dessa är en av min makes favorit julgodis. Man kan använda vilken müsli man vill, men jag brukar ta pepparkaksmüsli om vi har det.

Det har blivit så populärt med cake pops och jag hade fått tips av en kollega att göra dem med Ballerinakex med smak av pepparkaka och det visade sig var en riktigt hit. Det är många på mitt jobb som skriver under på det ;-)

Cake pops, ca 15 st
1 pkt kex med fyllning, tex Ballerina (ev med smak) el. Oreo
100 g Philadelphiaost
100 g valfri choklad
ev. strössel

Mixa kexen till en smulig massa och blanda sedan ihop med philadelphiaosten. Rulla bollar av smeten och låt dem gärna stå en stund i kylen innan de doppas i den smälta chokladen.
Vi hade tänkt att sticka ned pinnarna med cake pops i en oasis och vira lite juligt rött papper runt, men nej, det gick inte så pinnarna hamnade i ett glas.



Jag hade även testat att fylla ikeas isformar i silikon med smält choklad och blandade nötter (de syns i glasskålen på fot). Till nästan en form (12 chokladbitar) behövdes 200 g choklad och ca 25 g nötter. Jag tog 50/50 mjölkchoklad och 70%-ig mörk choklad.
Denna gång blev det riktigt fina chokladbitar, men förra året testade jag något annat godis som jag sedan fick skopa ur med ett litet kuljärn...

13 kommentarer:

  1. Gudars vad mycket gott! Såna där cake pops har jag sett att väldigt många gör. Jag borde prova någon dag, gissar att mina små skulle överlyckliga. :-)

    Sorry ang osten ;-) Du måste se till att göra en till nästa jul. Eller till påsk!?!

  2. som jag skrev till helena - ni ser ut att ha det så galet roligt! jag vill också vara med :)

    och visst är det bra att callen får vara med lite på bloggen? han är ju trots allt första provsmakare, höhö.

  3. ^Åh, så mycket gott! Blir sugen på allt! Lakritskolorna gjorde jag själv förra veckan och saltet är verkligen pricken över i:t. Blir nyfiken på glöggmuggarna, var är de inhandlade och var det längesen?

  4. Var lite nyfiken så jag var tvungen att lyssna på delar av programmet på webben!
    Va duktiga ni är!
    Låter som ni hade en väldigt rolig förmiddag!

  5. Så mycket gott. Jag har tänkt göra pepparkaksmoussen till juldagsdessert. Det var urmysigt att lyssna på er igår ni är riktiga radioproffs;)!

  6. Vad roligt med radioprat! Vad duktiga ni är! Hur hinner du med allt Remsan? ;)
    Nu har jag en hel att testa märker jag...
    Ha det bäst!

  7. Oj vad mycket gott ni hade fixat!
    Känner att jag måste sätta fart med mitt julgodis :)

  8. Wow så mycket gott! Nu har jag inte varit inne på bloggen på ett tag så jag har totlat missat det radioprogram ni talar om... Kan man lyssna på det på nätet nånstans?

  9. De vita små söta kulorna måste jag säga ser jättespännande och söta ut!

    Hos mig, http://www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights

  10. oooh, shit vad mycket gott :) kan du inte skicka hit lite? jag gjorde också såna chokladlakritskolor igår, men jag skippade saltet ovanpå för vi hade bara vanligt salt och det ser ju liksom inte alls lika fint ut. men de smakade himla fint ändå faktiskt!

    tomtarna under de gigantiska luvorna hälsar och tackar för komplimangen, jag har plockat dem ur svärmors butik, det är fint att ha en svärmor med inrednings- och tebutik ;)

  11. Det här såg så smaskens ut alltihop. Spännande att ni är med i radio. Ser skoj ut!

  12. Så smarrigt!! Lakritskolan brukar vi också göra och så lär det bli även i år. :)

    /Åsa

  13. Allt ser ju så tokgott ut:) Tur att man inte kan provsmaka allt på din blogg...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.