Nyttig mat hur kul låter det?

10/05/2010

Vad är nyttig mat för dig? Eller tycker du nyttig mat låter tråkigt? Jag får ofta frågan vad jag tycker man ska äta eller vad jag tycker är bra mat. God mat :-) Men för mig är det samma sak som bra mat. Jag vill att maten ska ge mig en långvarig mättnad och energi. Och det jag tycker om ger mig detta. Finns det något godare än fräsch färglad mat?! Men andra saker har blivit viktigare sedan jag fick barn, så som att jag vill ge dem så naturlig mat som möjligt. Den ska innehålla naturligt fett (inte ersatt med förtjockningsmedel) och naturligt socker (inga sötningsmedel). Och så lite tillsatser som möjligt. Alltså desto kortare innehållsförteckning, är för det mesta bättre.
Jag handlar den mesta av våran mat på Coop för jag är Coopmänniska av gammal vana. Men det är bra för de har fått ett sådant bra utbud med kravmärkt mat och närproducerat. De har en egen frukt- och grönsaksdisk från Solmarka (ligger söder om Kalmar) med biodynamiskt odlat. Men visst det är på både gott och ont att den obesprutade maten ruttnar, om man säger så...
Det låter kanske så himla präktigt, men är för mig ganska enkelt.
Hur äter ni? Vad är viktigt för er?


Kyckling med grillad paprika och soltorkade tomater, 4 pers.
4 små kycklingfiléer
2 msk crema di balsamico
4 grillade paprikor, i strimlor
4 soltorkade tomater, i strimlor
1 vitlöksklyfta, riven
1 kula mozzarella, grovhackad
½ kruka basilika, bladen strimlade
½ dl mandelflagor

Sätt ugnen på 225°. Stek kycklingfiléerna runt om i en panna och krydda med salt och svartpeppar. Blanda paprika, tomater, vitlök, mozzarella och basilika. Lägg kycklingfiléerna i en ugnsform. Ringla över balsamvinägern och täck med ost blandningen. Strö över mandeln. Tillaga klart i ugnen i 10-15 minuter.
Vi åt sallad och pasta till. Smaksatte pastan med oljan från de soltorkade tomaterna.

Igår var det Internationella barndagen. Undrar hur många som firade det? Det var säkert många som firade kanelbullensdag i alla fall, vilket det också var. Jag har gett upp att ens försöka baka kanelbullar för jag misslyckas alltid. Det är som någon slags bullförbannelse... Senaste gången tänkte jag att jag bara skulle göra en halv sats ifall de inte skulle bli bra. Och de blev så jämna och fina, jäste sig stora och bulliga. Och så bränner jag dem i ugnen!

6 kommentarer:

  1. Ser riktigt, riktigt gott och fräscht ut. Som vanligt.

  2. Håller med om ditt tankesätt, tycker bara det är lite synd att det ska vara så mycket dyrare att äta bra mat!
    Sedan går jag efter ett motto som jag tror det var Monica Ahlberg, jag hört det av. Att hellre äta äpplen som är odlade i skåne än kravmärkta bananer från andra sidan jordklotet. Eller tomater från grannbyn (som har tomatodling, dock ej kravmärkt) istället för kravmärkta tomater från Spanien!
    Roligt med mandel på kycklingen, oftast är det ju tork som är en klassiker med mandel, men detta låter jättegott!

  3. hej, "nyttig mat" har nog en liten dålig klang i mina öron, troligen något slags trauma från barndomen.;-) Gör som du och tänker istället i termer av bra mat. Framförallt tänker jag på bra och god mat med betoning på mat. Bort med snask, snacks och annat småätande och fram med en regelbunden, vällagad och varierad mat/kost.

  4. Ser ut som en väldigt god rätt. Jag håller med Erika om att "nyttig mat" har en lite dålig klang i min öron, det låter tråkigt. Synd eftersom det finns så mycket nyttig, god och bra mat.

  5. Gud, vad gott! O snyggt. Har faktiskt en burk med grillad paprika i kylen som jag inte vet vad jag skulle göra av.

    Jag håller med dig. Mycket frukt, grönsaker och rotfrukter. Fräscht och gott!! Så lite halvfabrikat som möjligt. Och hyfsat lätt mat. Tycker man mår bättre då! I kombination med motion så mår kroppen prima!!

  6. Jag vill ha så naturlig mat som möjligt. Bregott och smör istället för Lätta och margarin. Handlar ekologiskt och närproducerat. För mig är det viktigt hur maten kommit till och att miljön och djuren mår så bra som möjligt.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.