Grillad caesarsallad

7/18/2010

Med tanke på gårdagens inlägg, så vill jag inte verka alltför gnällig, men jag tycker det ska vara värt att äta ute. Nu kanske inte just caesarsallad är någon restaurangmat, utan mer bistro/pubmat. Jag gillar verkligen caesarsallad, men har nu senaste gångerna jag ätit det ute blivit så besviken. Trots att det innehåller så få ingredienser så kan det variera en hel del. Kycklingen kan vara torr och smaklös. Det kan vara en trist parmesanost. Ibland stenhårda brödkrutongen. Och så dressingen som gör hela rätten kan vara hur intetsägande som helst. Så jag hade bestämt mig för att göra egen, snacka om kaxighet… Men jag tänkte i alla fall testa. Hade denna dag en son som bröt ihop för han ville absolut ha grillad mat. Så på så vis fick det bli. En grillad caesarsallad helt enkelt. Jag trädde kycklingen på spett och grillade. Grillade även baconskivorna och då gäller det att de är lite tjockare, annars får man nog lägga dem på aluminiumfolie. Istället för brödkrutonger grillade vi hela brödskivor med vitlöksolja på. Och jag kan kanske inte skryta med att göra världens bästa caesarsallad, men gott blev det! Och jag kommer definitivt att göra det igen och så får vi se om det blir på grillen… Så här gjorde jag.


Caesarsallad, 4 pers.
4 kycklingfiléer, 600 g
2 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
2 msk pressad citronsaft
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
1 tsk salt 1 krm svartpeppar

100 g riven parmesanost
2 romansalladshuvud
2 pkt bacon, lite tjockare skivor (tex butchers choice)
4-6 skivor bröd av valfri sort
rikligt med smör/olja ev. pressad vitlök

Caesardressing, 4 pers.
2 ½ dl rapsolja
2 msk pressad citronsaft
2 sardellfiléer
1 ägg
1 vitlöksklyfta
½ dl finriven parmesanost
½ msk fransk senap
½ msk vitvinsvinäger
½ tsk worcestershire saus
½ krm salt
½ krm svartpeppar

Börja med dressingen. Gör den gärna ett par timmar eller dagen innan. Mixa alla ingredienserna med en stavmixer tills dressingen tjocknat.
Dela eventuellt kycklingfiléerna på längden. Blanda olivolja, balsamvinäger och citronsaft. Marinera kycklingen tills den ska tillagas. Trä eventuellt upp kycklingen på spett. Krydda med salt och peppar. Grilla den helt klar.
Stek eller grilla baconskivorna.
Jag blandade olja med pressad vitlök, lät den dra lite innan jag penslade bröden med oljan. Skär eller riv salladen i stora bitar och fördela på 4 tallrikar. Lägg på kyckling, bacon och parmesanost. Ringla över dressingen och lägg på brödet.

8 kommentarer:

  1. jag undrar om min kommentar kom fram, det blev något knas...

  2. Nej såg nu att den första kommentaren inte kom fram, jaja...

    Men jag håller med dig, en caecarsallad kan verkligen göras på många olika sett, och ibland är dom mindre lyckade. Din variant på grillen såg spännande ut.

  3. Dressingen ska smaka mycket tycker vi, annars kan det vara. Vi gör vår på samma sätt som du ungefär och det blir absolut gott!
    Sv: Vi gör lammstek både i lergryta och på långpanna. Lergrytereceptet har vi i bloggen så det kan du kolla där. I långpannan gör vi den oxå hel, fylld med vitlök, citron, rosmarin och andra örter. Vi brukar lägga grönsaker och potatis runt om och låter den stå till den är upp i ca 70 grader. Lycka till när det blir dax.

  4. Anonym sa...

    Jag håller med dig! Den enda "smårätt" som jag tycker man kan kosta på sig att äta ute är en ordentlig räksmörgås. Alltså inga frys-räkor och toastbröd utan en maffig smörgås med massor av sallad och räkor (handskalade, i lag) majonnäs, ägg, salladsressing ovanpå polarbröd. Ceasarsallad blir godast hemma, absolut!

  5. Oj, det där receptet måste jag prova, det är så smarrigt med Ceasarsallad!

  6. Din sallad ser vansinnigt god ut, dressingen är ju verkligen pricken över i:et i en caesarsallad.

  7. Mumsfillibabba! Härlig idé för att kombinera den obligatoriska grillningen med salladen som fått så god fart i landet nu.

  8. Anonym sa...

    Ceasarsallad är min absoluta favoritsallad! Så otroligt fräscht och gott på sommaren :-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.