Galenskap eller dåliga nötter?

5/09/2010

Det kan ju tyckas vara en konstig fråga, men så här är det. För ett par månader sedan när vi hade middagsgäster så fick maken och jag dagen efter metallsmak i munnen och den höll i sig i nästan 2 veckor. Drabbade inte våra gäster som tur är. Men mycket otrevligt. Nämnde detta för en väninna som sa, "du har nog fått pinjemun". Okey... Denna obehagliga smakstörning påstås uppstå om man ätit härskna (oxiderade) pinjenötter. Låter så där halvfräscht... En påse pinjenötter brukar inte bli långlivad hemma hos oss. Denna gång när vi skulle äta pinjenötter stod jag där med två olika påsar, luktade och smakade på nötter från båda, och båda kändes bra. Tar några och rostar, smakar fortfarande bra. Vi äter middag, smakar fortfarande bra. Dagen efter - metallsmak i munnen!!
När jag lyfter detta faktum på jobbet så berättar min kollega hur hon blivit remitterad till oralkirurgen pga metallsmak i munnen. Varpå denna tandläkare talar om för henne att det är psykiskt, alltså ren inbillning. Så nu är frågan, är jag galen eller har jag ätit dåliga nötter? Pest eller kolera... :-D


Igår åt vi god mat i alla fall, dock för min del med en liten liten bismak av metall...
Senaps- & pepparrotsfylld lövbiff med bacon och rödvinssky, 4 pers.
1 paket bacon, finstrimlat
8 stora skivor lövbiff, ca 600 g
1 gul lök, skivad
1 ½ msk fransk senap
1 ½ msk sötstark senap
3 msk riven pepparrot
1 dl rött vin
1 ½ dl vatten
1 msk kalvfond
1 msk maizena
1 msk smör
salt & peppar
ett par kvistar färsk timjan (den som har mjukare kvistar)

Stek löken mjuk i lite smör utan att den tar färg. Knaperstek baconet i en torr panna, låt det rinna av på hushållspapper. Blanda senap och pepparrot och bred ut på varje lövbiff. Fördela den stekta löken ovanpå. Vik in kanterna på köttet, rulla ihop och fäst med tandpetare. Salta och peppra rulladerna och bryn dem runt om i smör på ganska hög värme. Sänk värmen, slå på rödvin, vatten och fond. Låt puttra under lock i 5 minuter. Lyft upp köttet och avlägsna tandpetarna. Sila skyn och slå tillbaka i pannan. Red med maizenamjölet utrört i lite vatten. Vispa i en klick smör och smaka av med salt och peppar. Lägg i rulladerna och strö över bacon som färsk timjan. Servera tillsammans med sallad och någon god potatisrätt.

6 kommentarer:

  1. Nej, du är inte alls galen. Fenomenet kallas "pinjemun". Saltå Kvarn försöker finna ett svar på vad det beror på. Du kan läsa mer på deras blogg:
    saltakvarn.wordpress.com/2010/02/06/pine-mouth-pinjemun-oonskat-fenomen/

  2. Det var något nytt för mig också, men det är ju jättebra att känna till! Jag tycker också om att ha pinjenötter i maten.

  3. helt ofattbart, detta har jag aldrig någonsin hört talas om - och jag som ändå är pinjenötsmissbrukare!

    hoppas du har haft en trevlig helg!

  4. Svar: Vad gulligt! Katter är helt enkelt underbara djur!

  5. Va kul att du gillade dem, är så glad för mina cocktailglas!
    Va lustigt att man kan få störning av smaken av att äta dåliga pinjenötter :)

  6. Har aldrig drabbats av denna åkomma och vi äter ändå masssor av pinjenötter, fast vi brukar göra åt en påse åt gången, så de hinner väl aldrig bli för gamla....

    Och jag bara älskar Jamie, han är helt underbar, mattrollkarl!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.