Påskmiddagar

4/04/2010

De flesta av er är väl mitt uppe i påskfirande. Och det har vi också varit, middagarna avlöser varandra. Men jag har haft det lyxigt och har kunnat sätta mig vid dukat bord vid i stort sett alla sammankomster. Igår hade jag fått på min lott att fixa Janssons frestelse och Kräftcheesecake. Så jag kom ju lindrigt undan ;-) Därför gjorde jag laxrullar och tog med mig dessutom. Här får ni receptet på världens enklaste och godaste kräftcheesecake. Den passar till påsk, till midsommar, till kräftskivan (så klart), ja till nästan alla smörgåsbord och bufféer. Man kan även skiva kavringen och skeda upp "kräftosten" på och severa som snittar. Så spar receptet!

Laxrullarna bjöd våra vänner Anna och Stoffe oss på som förrätt, men de är även perfekta som drinktilltugg eller på en buffé. Se upp med wasabipastan bara, de är så olika starka.


Kräftcheesecake, 12-14 bufféport.
250 g kräftstjärtar, hackade (jag tycker det frysta är bättre än de i lag)
1 kruka/knippa dill, finhackad
1 kruka/knippa gräslök, finhackad
2 msk riven pepparrot
1 citron, rivet skal + saft från halva
400 g (2 askar) Philadelphiaost
1 rullkavring (200 g)
50 g smör
1 burk röd stenbitsrom
lite dill

Blanda Philadelphiaosten med örter, pepparrot, citronskal- samt saft (gärna dagen innan) och blanda sedan ned kräftstjärtarna. Ställ in i kylen 1 h. Mixa kavring och smör och tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter. Ställ även detta i kylen 1 h. Bred sedan över oströran och ställ in i kylen i ytterligare minst 2 h. Garnera med stenbitsrom och dill vid servering.

Vi åt dessa innan påskiddagen, så därför hann jag inte ha dem i frysen tillräckligt
länge så de blev inte så snygga när jag skar upp dem. Dock lika goda ;-)

Laxrullar med wasabi och sesamfrön, 8 förrätter el. 10 bufféport.
300 g rökt, skivad lax
1 dl Philadelphiaost el. kesella (10 %)
½-1 tsk wasabipasta
2 msk dill, finhackad
2 msk gräslök, finhackad
2 tsk pressad citronsaft
salt & vitpeppar
½ dl sesamfrön
mangoldsalladsblad

Lägg laxskivorna omlott på en bit plastfolie så att de bildar en rektangel. Blanda Philadelphiaost, wasabi, hackade örter och citronsaft i en skål. Smaka av med salt och peppar. Bred fyllningen på laxskivorna och rulla försiktigt ihop dem till en rulle. Täck rullen med plastfolie och ställ in i frysen i 30 minuter. Ta ut laxrullen och rulla den i sesamfrön. Skär rullen i 1 cm tjocka skivor. Lägg rullarna på varsitt mangoldsalladsblad.


Fick denna burk med wasabi för ett tag sedan, wasabipulver man blandar
till wasabipasta med lite vatten. Tack Kristoffer!

4 kommentarer:

  1. Den där cheesecaken måste jag testa nån gång, låter ju hur underbar som helst!

  2. Allt ser ju helt underbart gott ut! Hoppas du hade en fin påsk! Kram Anna

  3. Nu blev jag sugen på påskmat igen :)

  4. Cheesecaken såg väldigt inbjudande ut! :-) Och de där laxrullarna, MUMS! De måste jag prova!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.